Číňa buduje vlastnú orbitálnu stanicu

29. septembra 2011 o 15:15 SELČ z kozmodrómu Ťiou-čchüan úspešne odštartovala raketa Čhang Čeng 2FT1 (v preklade Dlhý pochod), ktorá na obežnú dráhu vyniesla testovací modul Tiangong-1 (v preklade Nebeský palác). Ten bude testovať podmienky pre vznik prvej čínskej orbitálnej stanice.

Tiangong-1 bol pripravený na už 23. júla (odlet bol plánovaný na 17. augusta), ale štart zmarili problémy nosnej rakety Čhang Čeng 2C. Porucha sa objavila pri vypúšťaní experimentálnej družice SJ-11-04. Pôvodné štartovacie okno bolo v dňoch 27. až 30. september. Neskôr sa kvôli počasiu okno skrátilo na 29. až 30. september 2011.
Nosná raketa 2FT1 oproti pôvodnej rakete 2F niekoľko vylepšení. Medzi najvýznamnejšie patrí zväčšený aerodynamický kryt a výkonnejšie motory. Po tejto úprave dokáže Čhang Čeng 2FT1 vyniesť na nízku obežnú dráhu až 8,6 ton materiálu.

Video2: Štart orbitálneho modulu Tiangong-1

Video3: Animácia štartu a priebehu letu orbitálneho modulu

Tiangong-1 má byť na kruhovej dráhe vo výške 350 km (parametre sú podobné ako u ISS). Koncom októbra by sa so stanicou mala spojiť bezpilotná loď Šen-čou 8 (v preklade Božská loď 8). Spojenie by malo prebehnúť 2 dni po štarte. Lode budú spojené 12 dní, potom sa lode oddelia a zase spoja. Po záverečnom odpojení Tiangong-1 zapáli svoje motory a zvýši svoju obežnú dráhu.

Pozrite si aj správu čínskej televízie o dokončeni modulu Tiangong1.

Spravodajský portál china.org, MEK