Prečo je dobré lietať do vesmíru?

Do vesmíru sa lieta z viacerých dôvodov. Buď ide o nadobudnutie čisto vedeckého poznatku, získanie ekonomickej výhody alebo sa jedná o demonštráciu schopností krajiny, prípadne o strategické a vojenské záujmy. To nevyhnutne vedie k výskumu a technologickým inováciám, pretože vesmír je veľmi nehostinné prostredie a zariadenie určené pre vesmír musí mať vysokú kvalitu, byť bezchybné, spoľahlivé a mať dlhodobú trvácnosť. Inovácia ale nie je vždy vynálezom revolučnej technológie. Inovácie totiž často korenia v použití už existujúcich technológií, ktoré sa nemusia vzťahovať priamo na ich pôvodný účel. A preto sa vesmírne technológie dotýkajú skoro každého aspektu nášho života už dnes. Od inteligentných textílií až po bezpečnosť v automobilovej doprave, od inovácií v lekárstve po novátorské inžinierske riešenia, od hráčskych technológií až po špičkové kontrolné systémy životného prostredia.

Exemplárnym príkladom vesmírnej technológie používanej na Zemi je protipožiarný systém v metre mesta Štokholm, ktorý pred tým lietal na vesmírnej stanici MIR. NeuroArm je veľmi presné lekárske zariadenie inšpirované robotickým ramenom na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS, ktorým je možné operovať ľudí ležiacich vo vnútri zariadenia využívajúceho zobrazenie ľudského tkaniva pomocou javu magnetickej rezonancie.

NeuroArm

Tá istá technológia, ktorá sa používa na čistenie vody na Medzinárodnej vesmírnej stanici, má ďalekosiahle využitie aj na Zemi, obzvlášť v odľahlých oblastiach na celom svete. Napríklad v Mexiku sa vďaka nej podarilo znížiť chorobnosť detí, ktoré si počas pobytu v škole môžu dopriať čistú vodu. To šetrí jednak čas, lebo netreba po čistú vodu ďaleko chodiť, ale aj peniaze, pretože je chorých menej detí a ich rodičia nemusia kupovať drahú balenú vodu.

Prípravok NASA proti námraze slúži ako prevencia pred meškaním vlakov. Odborníci z NASA v priebehu 90. rokov vyvinuli nemrznúcu zmes, ktorá slúži ako vynikajúca náhrada za etylén glykol, pretože nie je toxická, je biologicky rozložiteľná a má omnoho menšie náklady na výrobu. Výrobok, pôvodne určený na odmrazovanie pre potreby NASA, sa dnes bežne používa na údržbu koľajníc, aby nenamŕzali na kritických miestach, a aby výhybky fungovali bezchybne aj v zlom zimnom počasí.

Kúsok raketoplánu v aute? Je to tak. Možno aj pri stavbe vášho auta, alebo v lietadle sa použilo špeciálne lepidlo, ktoré bolo pod názvom NOAX pôvodne určené pre americký raketoplán. Po havárií raketoplánu Columbia, vyvinuli vedci pre NASA špeciálne lepidlo na núdzové opravy, ktoré absolvovalo všetkých zostávajúcich 22 letov raketoplánov. Našťastie bez toho, aby ho bolo treba použiť. Jeho vlastnosťou je, že sa pri vysokej teplote mení na keramický materiál a tak dokáže zniesť ešte omnoho väčšie teplo. Presne to je potrebné pre opravu raketoplánu vo vesmíre – jednoduchá aplikácia a vynikajúce izolačné vlastnosti. Firma, ktorá sa na vývoji tohto produktu podieľala, pripravila aj jeho verziu pre komerčné využitie. Vzhľadom na svoju nízku hmotnosť sa dobre hodí do súčasných lietadiel z kompozitných materiálov, prípadne do karosérií áut.

Obyčajná hliníková fólia, ktorá sa bežne nachádza v lekárničkách prvej pomoci sa často označuje „space blanket“ (vesmírna prikrývka). Dnes ju dostane skoro každý maratónec, keď dobehne po dlhej trati do cieľa, ako prevenciu pred stratou telesného tepla. Je bežnou súčasťou výbavy horskej záchrannej služby, ale aj posádok rýchlej zdravotnej pomoci. V 60. rokoch minulého storočia si však takýto luxus mohli dovoliť len satelity na obežnej dráhe, ktoré túto fóliu využívali ako tepelný štít vo vesmírnom vákuu, keďže je veľmi ľahká a dokáže odraziť až 97% vyžiareného tepla.

Ak máte záujem dozvedieť sa viac o tom, kde vo vašom dome alebo meste sa skrývajú veci, ktoré máme vďaka vesmírnemu výskumu, kliknite si na http://www.nasa.gov/externalflash/nasacity/index2.htm. V tejto interaktívnej aplikácií NASA sa aj bez znalosti angličtiny na základe obrázkov ľahko preklikáte morom obyčajných vecí, ktoré používame každý deň. Niekedy totiž zabúdame na to, že aj satelitná televízia, sa volá satelitná preto, lebo signál k nám do obývačky cestuje vďaka satelitu vo vesmíre.

Kolektív autorov: Miroslav Mocák, Marek Krištof, Tomáš Hrozenský, Ľubo Leščinský, Csaba Boroš, Jakub Chudík, Alex Kutka

Zdroj:

www.esa.int

NASA, 2012, s.(NASA, 2012, Spinoff 2012, Washington : NASA, 2012, 200 s.