Gaia potrebuje našu pomoc

Gaia je vesmírne observatórium ESA, ktoré pozoruje objekty v okolí našeho Slnka. Patria medzi ne prevažne hviezdy z našej galaxie Mliečnej cesty.  Prípadne, ak sa vyskytnú v zornom poli, tak nepohrdne ani asteroidom, kométou a extragalaktickou supernovou. Zameriava sa popri inom aj na ich jasnosť, čo mu umožňuje objavovať a sledovať celý rad zmien, ku ktorým vo hviezdach, prípadne v ich okolí dochádza.

Tím v okolí tejto misie publikuje denne pár alertov (výstrah), v ktorých informuje vedeckú komunitu a amatérov o zaujímavých objektoch, ktoré spozorovali a pre ktoré potrebujú kontinuálne pozorovania ďalej v čase (takzvaný follow-up), pretože Gaia sa už pozerá inde.

Medzi takéto objekty patria prevažne kataklyzmické premenné hviedy a supernovy. Občas sa vyskytnú aj hviezdy, ktoré zjasnia v dôsledku javu nazývanom anglicky microlensing.

gaia_microlensing_followup
Relatívne jasný a zriedkavý microlensing event (Gaia alert označený ako Gaia10aye), ktorý ešte stále prebieha a je treba follow-up. Je predikované ďalšie zjasnenie počas prvého až druhého týždňa v novembri 2016. Zdroj: http://www.cosmos.esa.int/web/gaia/IoW_20161027

Jasnosti Gaia alertov (G band white light passband, viac Jordi et al., 2007) sú velmi často okolo 18 magnitúdy a vyššie, ale sú aj jasnejšie ako je napríklad zobrazené na grafe hore, kde sa jedná o magnitúdy v rozhraní od 12 do 15 magnitúdy pre objekt Gaia 16aye.

Po spočítaní počtu všetkých objektov, pre ktoré existuje Gaia alert ku dňu 31/10/2016 od januára 2016 (1359), čo bol koniec poslednej testovacej/vývojovej fázy, a tých pre ktoré existuje follow up pozorovanie (355) nám vychádza, že zatiaľ sa v tomto období pozoroval iba približne každý štvrtý Gaia alert objekt (26%).

Ak máš prístup na vhodný ďalekohľad, pomôž Gaia tímu a pozoruj nimi novo objavené premennosti hviezd. Objekty s magnitúdou približne 14 sa dajú pozorovať okom za dobrých podmienok už teleskopom o priemere objektívu 15 cm, pričom CDD kamera ním zachytí aj 15 až 16 magnitúdu (rule of thumb).

gaiaalertsnow