„Československá“ kométa v najväčšom priblížení k Zemi

Počuli ste už o kométe 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková? Znie vám jej názov slovensky či česky? Je to naozaj tak. Československo totiž v minulosti patrilo medzi svetové veľmoci vo vyhľadávaní komét. Asi viete, že pri Skalnatom plese vo Vysokých Tatrách sa nachádza astronomické observatórium. Práve na tejto hvezdárni bolo v 20. storočí objavených niekoľko takýchto telies, brázdiacich Slnečnú sústavu, medzi nimi aj kométa 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková. Objavil ju Minoru Honda 3. decembra v roku 1948. Nezávisle od neho ju o pár dní neskôr, 6. a 7. decembra, pozorovali český astronóm Antonín Mrkos a slovenská astronómka Ľudmila Pajdušáková práve na Skalnatom plese. Použili binokulár Somet Binar s priemerom objektívu 10 cm, ktorý má 25-násobné zväčšenie a vyznačuje sa tým, že má vysokú svetelnosť.

Označenie P v názve kométy vyjadruje jej dokázanú periodicitu obehu. 45P je krátkoperiodická kométa, ktorá patrí do tzv. jupiterovskej rodiny komét. Obieha okolo Slnka po pomerne výrazne natiahnutej elipse s excentricitou približne 0,82, pričom jeden obeh jej trvá 5,26 roka. V najvzdialenejšom bode od Slnka (aféliu), sa dostáva až do vzdialenosti 5,5 AU, teda až za obežnú dráhu Jupitera (AU je takzvaná astronomická jednotka, ktorá predstavuje vzdialenosť Zeme od Slnka, čo je približne 150 000 000 km). Naopak, v najbližšom bode (perihéliu), sa k Slnku priblíži na vzdialenosť iba 0,53 AU. Dostáva sa tak aj dovnútra obežnej dráhy Zeme. Ide o pomerne malú kométu, priemer jej jadra je približne 1 km.

Obr.1: Poloha kométy na oblohe od 1.2 do 11.2.

Kométa 45P prešla perihéliom na Silvestra minulého roka a tak sa teraz od Slnka vzďaľuje. Najbližší ďalší prechod perihéliom absolvuje 5. apríla 2022. Momentálne sa približuje k Zemi, na oblohe sa teda začína postupne zjasňovať. Najbližšie pri Zemi bude 11. februára, kedy bude od nás vzdialená približne 12,4 milióna kilometrov, čo je 32-násobok vzdialenosti medzi Zemou a Mesiacom. Čo sa týka polohy na oblohe, kométa sa aktuálne nachádza v súhvezdí Orol. Nájsť ju môžeme na rannej oblohe nad východným obzorom okolo 5. hodiny. Jej predpokladaná najvyššia jasnosť bude 7. magnitúda, čo znamená, že nebude viditeľná voľným okom. Pri kvalitnej oblohe ju však bude možné zazrieť už menším ďalekohľadom, bude ale potrebné poznať jej presnú polohu. V čase najbližšieho priblíženia (11. februára) sa bude nachádzať v súhvezdí Herkules. Nevýhodou je, že v tomto období bude pozorovanie rušiť svit Mesiaca. Potom sa kométa pomerne rýchlo presunie do Severnej koruny, Pastiera a napokon do Poľovných psov, jej jas sa však už bude zoslabovať.

Tento rok sa môžeme tešiť ešte na jednu kométu s čiastočne slovenským menom. Navštívi nás kométa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák, ktorá môže byť pozorovateľsky ešte zaujímavejšia.

Zdroj elementov dráhy: NASA JPL, Small-Body Database Browser