Unikátna príležitosť dostať sa do srdca európskych vesmírnych operácií

Európska vesmírna agentúra (ESA) prichádza s unikátnou ponukou pre všetkých tých, ktorých vášňou je vesmír, pozorovanie Zeme a sociálne médiá. Pod značkou #EarthGroupies (voľne preložené ako fanúšikovia Zeme) sa vytvára internetová komunita fanúšikov vesmírnych technológii na pozorovanie našej planéty. Práve ako súčasť tejto komunity vzniká možnosť vycestovať do nemeckého mesta Darmstadt, kde sídli Európske centrum vesmírnych operácii (European space operations centre – ESOC) a stať sa 21.8. 2018 svedkom všetkého, čo je spojené so štartom rakety Vega z dielní spoločnosti Arianespace. Na palube rakety sa bude nachádzať satelit ADM-Aeolus.

Credit: ESA

Tí, čo sa zúčastnia tejto udalosti budú mať možnosť okrem samotnej návštevy priestorov ESOC aj stretnúť a porozprávať sa s expertami v oblasti vedách o Zemi, či stretnúť sa s vedcami a inžiniermi, ktorí navrhujú a konštruujú zariadenia a celé misie týkajúce sa pozorovania našej zelenej planéty. Všetko sa bude odohrávať od skorého poobedia utorka 21 augusta 2018 do 00:35 SELČ. Podrobný program bude upresnený vybraným kandidátom.

Detajly a bližší návod ako sa prihlásiť je na webových stránkach ESA (http://www.esa.int/Our_Activities/Observing_the_Earth/Aeolus/Join_the_EarthGroupies_at_the_Aeolus_SocialSpace_event).

Registrovať je možné len jednu osobu, ktorá musí byť mať v čase udalosti aspoň 18 rokov. Pred registráciou je potrebné sa oboznámiť s podmienkami účasti (http://www.esa.int/Our_Activities/Observing_the_Earth/Aeolus/Terms_conditions_and_other_small_print?hjk).

Svoje prihlášky posielajte najneskôr do 31. 7. 2018.

Credit: ESA/ATG medialab

Samotný satelit ADM-Aeolus je súčasťou väčšieho projektu nazvaného Earth Explorers, ktorý sa skladá z niekoľkých satelitov skúmajúcich rôzne vlastnosti Zeme ako je príklad gravitačné pole, stav ľadovcov, či magnetické pole planéty. Satelit Aeolus obohatí túto flotilu o nástroj na pozorovanie vetra nazvaný ALADIN (Atmospheric LAser Doppler INstrument). Pomocou laserového lidaru nám umožní bližšie nahliadnuť do pohybov v troposfére a startosfére, čo pomôže vylepšiť predpovede počasia a modely našej atmosféry. Samotný lidar využíva rozptyl svetla a Dopplerov efekt na získavanie dát o vetre. Vývoj tohto nástroja sa ukázal ako technologicky náročný, pretože je to prvý krát čo sa takýto lidar používa vo vákuu a jedná sa tak o priekopnícky krok v oblasti satelitného pozorovania Zeme.

ALADIN Credit: ESA/ATG medialab