Výnimočný Dragon ponesie na ISS výnimočné zariadenia

Po tom, čo v sobotu k Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) dorazila posádka 60. expedície sa ju chystá navštíviť aj zásobovací modul Dragon spoločnosti SpaceX.

Emblém misie CRS-18

Pre Dragon to bude už 20. let, no iba 18 z nich bolo určených na zásobovanie ISS, preto táto misia nesie názov Commercial Resupply Services (CRS) 18. Ako raketový nosič bol prirodzene zvolený Falcon 9, ktorý by mal podľa aktuálneho plánu štartovať vo štvrtok (25.7.) o 0:24 SELČ z Mysu Canaveral a následne sa pokúsiť o aj o pristávanie. Zatiaľ to však vyzerá tak, že floridské počasie misii nepraje, a teda je veľká pravdepodobnosť, že sa termín štartu bude meniť. Po ňom by mala loď k ISS doraziť do dvoch dní. Zaujímavosťou misie je, že táto zásobovacia loď poletí k stanici už tretíkrát, čo sa doposiaľ žiadnej lodi nepodarilo. Prvýkrát letela pri misii CRS-6 a neskôr aj pri CRS-13.

Editor portálu https://www.nasaspaceflight.com/ poukazuje na nepriaznivé počasie

Jej úlohou bude tentokrát okrem vecí nevyhnutných pre fungovanie posádky na stanici priniesť aj viacero dôležitých a zaujímavých konštrukčných a vedeckých zariadení. Pre budúce plány s ISS bude najdôležitejší International Docking Adapter (IDA) 3. Ten bude slúžiť na automatické spájanie lodí Starliner a Crew Dragon s ISS, čo bude odlišné od spôsobu dokovania napríklad aj zásobovacieho Dragonu, ktorý je najprv zachytený zariadením Canadarm2 a následne pripojený k stanici.

International Docking Adapter 3

Z vedeckých prístrojov je zaujímavý BioFabrication Facility, ktorý bude skúmať možnosti 3D tlače ľudských tkanív v mikrogravitácii. Má to byť jeden z prvých krokov k plánovanej výrobe ľudských orgánov takýmto spôsobom. S ľudským telom súvisia aj ďalšie dve zariadenia. Prvým je Cell Science-02 zaoberajúci sa hojením kostného tkaniva v prostredí veľmi malých gravitačných účinkov a tým ďalším je Space Tango-Induced Pluripotent Stem Cells, ktorý bude študovať bunky pacientov s Parkinsonovou chorobou a sklerózou multiplex. Okrem toho sa na ISS budú vďaka tejto misií nachádzať aj zariadenia, pomocou ktorých budú astronauti sledovať životnosť a činnosť iných organizmov, teda skôr mikroorganizmov. Ďalším dôležitým zariadením je totiž Biorock vytvorený Európskou vesmírnou agentúrou (ESA), ktorý bude sledovať rozklad hornín mikroorganizmami v prostredí mikrogravitácie. S týmto spôsobom ťažby nerastov sa počíta aj pri plánovaných misiách na Mesiac, Mars či asteroidy. Experiment SpaceMoss bude zase študovať ako prostredie podobné tomu na ISS ovplyvňuje rast a vývin machu, ktorý je tiež zahrnutý do budúcich lunárnych misií, ale aj tých na Mars.

Cell Science-02

Síce je to iba pomerne malá časť vedeckých zariadení z tých, ktoré Dragon na ISS v najbližších dňoch dopraví, no všetky sú dôkazom toho, že sa skutočne postupne pripravujeme na budúce odvážne misie za hranicu zemskej atmosféry, ale aj zemského gravitačného poľa.

Štart môžete sledovať v oficiálnej verzii na https://www.spacex.com/ alebo https://www.youtube.com/user/spacexchannel