SpaceX zatiaľ nedostatočne znížila jasnosť satelitov

Spoločnosť SpaceX vo štvrtok vyniesla na obežnú dráhu tohtoročnú štvrtú várku družíc konštelácie Starlink. V súčasnosti ich tak nad našimi hlavami krúži už 362 a v priebehu tohto roka spoločnosť plánuje poskytovať ich služby zákazníkom v Severnej Amerike a v priebehu budúceho roka aj v Európe. Aby však mohol byť v budúcnosti zabezpečený prístup k vysokorýchlostnému internetovému pripojeniu kdekoľvek na Zemi, bude na to potrebné aj veľké množstvo družíc. Do roku 2028 ich spoločnosť plánuje mať na orbite približne 12 000. Pre porovnanie dnes je na nízkej obežnej dráhe Zeme funkčných celkovo asi 1 500 satelitov.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt starlink satellite
Satelit konštelácie Starlink

Takýto obrovský nárast počtu satelitov v spojení s ich vysokou odrazivosťou slnečného žiarenia by však mohol astronómom výrazne znepríjemniť pozorovania zo Zeme. SpaceX sa tak po kritike vedeckej komunity rozhodla znížiť reflektivitu satelitov aby tak znížila počet artefaktov, ktoré by pri pozorovaniach mohli spôsobiť. Súčasťou várky vynesenej 6. januára tak bola aj družica s experimentálnym povlakom DarkSat, ktorý mal predstavovať ich prvý pokus v snahe znížiť jasnosť družíc. A počas stredajšieho štartu sa spoločnosť prvýkrát vyjadrila k efektivite tejto technológie. Komentátorka Jessica Anderson počas prenosu poznamenala, že predbežné výsledky ukazujú markantné zníženie jasnosti, ale spoločnosť už teraz pracuje na ďalších spôsoboch. Spoločnosť pravdepodobne vyhodnotila, že pokles nie je dostatočný. Jedným z nových nápadov by podľa nej mala byť technológia fungujúca na princípe slnečníka či dáždnika, ktorá by mala byť otestovaná na budúcich družiciach.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt starlink satellite
Vláčik satelitov Starlink pozorovaný zo Zeme

To, že SpaceX bude musieť prísť s vylepšenou alebo úplne novou technológiou dokazuje aj článok zo serveru arXiv. Autori v ňom uvádzajú, že jasnosť družíc zo spomínanej várky je 0,88 magnitúdy, a teda je asi o 55% nižšia než pri ostatných družiciach. Na prvý pohľad to môže vyzerať ako celkom výrazný pokles, no podľa astronóma Tonyho Tysona by satelity museli byť 10 až 20-krát tmavšie, aby sa výrazne znížil aj počet artefaktov.

Spoločnosť sa tak bude musieť aj naďalej snažiť o zníženie svojho vplyvu na vedecké pozorovania, aby sa astronómovia aj po roku 2028 stále mohli na oblohu pozerať aj z povrchu Zeme.

Zdroje informácií:

Vedecká práca: