Na ISS bude pomerne rušno

V priebehu najbližších dvoch mesiacov sa so stanicou definitívne rozlúči jeden typ zásobovacej lode, na jej palube sa kompletne vymení posádka a na asi 3 mesiace bude tvorená z nezvyčajného počtu piatich astronautov.

V utorok (7.4.) sa niečo pred štvrtou hodinou poobede od stanice poslednýkrát odpojí zásobovacia loď Dragon, ktorá posledných 8 rokov pravidelne zásobovala ISS. NASA so SpaceX pôvodne podpísala zmluvu na 20 zásobovacích misií, a keď sa rozhodli počet rozšíriť, tak SpaceX už ponúklo svoju novú loď Dragon-2, ktorá bude len upravenou verziou lode Crew Dragon určenej na transport astronautov k ISS. Prvý štart lode Dragon 2 je naplánovaný na koniec októbra a okrem samotnej lode sa zmení aj oblasť pristávania. CRS-20 bude totiž aj poslednou zásobovacou misiu SpaceX, ktorá pristane v Tichom oceáne, nové lode budú za normálnych okolností vylovované z Atlantiku.

Súbor:SpaceX Crew Dragon (More cropped).jpg – Wikipédia
Dragon-2

Vo štvrtok (9.4.) by mala následne z ruského kozmodromu Bajkonur odštartovať raketa Sojuz-2, ktorá po prvýkrát ponesie ľudskú posádku k ISS. Doteraz boli všetky pilotované lety z Kazachstanu k ISS zabezpečované už odstavenou raketou Sojuz-FG, a práve počas štvrtkového letu MS-16 by mala jej úlohu prevziať táto nová verzia Sojuzu. Posádka bude tvorená z dvoch ruských kozmonautov, Anatoliho Ivanišina a Ivana Vagnera a jedného amerického astronauta Christophera Cassidyho. Ich príchodom sa tak posádka ISS rozrastie z aktuálnych troch členov na šiestich. Ale aj to iba na niečo vyše týždňa. Jessica Meir, Andrew Morgan a Oleg Skripočka totiž v piatok (17.4.) opustia Medzinárodnú vesmírnu stanicu na palube MS-15.

Soyuz-2-1a (14A14) - Gunter's Space Page
Sojuz-2 počas testovacej misie MS-14

Už mesiac nato by sa však počet obyvateľov stanice mohol opäť rozšíriť. Na polovicu mája je naplánovaná historická misia pre americkú kozmonautiku, Crew Dragon Demo-2 (DM-2). Po takmer 9 rokoch od štartu poslednej misie raketoplánu STS-135 sa z americkej pôdy opäť odlepí raketa s ľudskou posádkou na palube a vôbec prvýkrát bude prepravovať ľudí k ISS súkromná spoločnosť, v tomto prípade SpaceX. Táto misia je však stále iba súčasťou overovania spoľahlivosti lode Crew Dragon, a teda sa nebude jednať o bežnú misiu na stanici. Bob Behnken a Doug Hurley strávia na stanici len asi 2 až 3 mesiace, na rozdiel od zvyčajného 6-mesačného pobytu. Ak však Crew Dragon počas tohto letu nepostretnú žiadne nepríjemnosti, tak prvého letu, ktorého posádka už bude zaradená do bežnej rotácie na ISS by sme sa mohli dočkať už niekedy v auguste.

Bob Behnken (vzadu) a Doug Hurley (vpredu) počas tohtotýždňovej simulácie

Spolu s návratom americkej pilotovanej kozmonautiky sa vracia aj retro „worm“ logo NASA, ktorým sa agentúra spolu s pôvodným a stále aktuálnym logom prezentovala od roku 1975 do roku 1992. Ako ale v priebehu týždňa ukázal administrátor NASA Jim Bridenstine, počas letu DM-2 bude toto logo oživené na trupe rakety Falcon 9.

Obrázok
„Worm“ logo na Falcon 9

SpaceX aj NASA sa aktuálne snažia, aby let prebehol už v polovici mája, no treba počítať aj s možným posunom, a to nie len kvôli pandémii, ale aj možným výsledkom vyšetrovania zlyhania jedného z motorov Merlin-1D počas vynášania poslednej várky satelitov Starlink. Predpokladá sa, že zlyhanie súviselo s tým, že pre daný nosič to bol už piaty let, no ak by sa ukázalo, že problém nastal niekde inde, tak je možné očakávať aj odklad DM-2. Podobne to je aj s testovaním padákov pre Crew Dragon. Spoločnosť ich potrebuje vykonať ešte dvakrát avšak pri poslednom pokuse začal byť vrtuľník nesúci maketu nestabilný, a tak, aby nedošlo k ohrozeniu posádky rozhodli sa maketu pustiť predčasne bez toho, aby prebehol test. Chyba teda nebola v padákoch, no ak by sa počas posledných dvoch testov objavili problémy, tak by to podobne mohlo štart DM-2 posunúť.

Zdroj informácií:

Zdroje obrázkov:
https://spaceflightnow.com/2020/04/03/photos-astronauts-train-to-ride-a-dragon-into-space/ https://twitter.com/JimBridenstine/status/1245744389692981259/photo/1