Júlová obloha 2020

Rovnako ako každý mesiac, tak aj nočná obloha v júli nám prinesie nezabudnuteľné chvíle. Tento mesiac je však skutočne veľkolepý! Leto na severnej pologuli je ideálnym obdobím na pozorovanie nočnej oblohy, a to najmä pre tých, ktorí nechcú počas dlhých zimných nocí vonku zamrznúť. Júl bude niečím, ako vstupom do nocí plných meteorov. Prečo? Poďme na to postupne.

Nočné svietiace oblaky

Obdobie nočných svietiacich oblakov nie je zďaleka na konci! Júl je druhý a zároveň posledný mesiac, v ktorom tento fenomén pozorujeme.

Čo sú vlastne nočné svietiace oblaky, teda NLC?

Nočné svietiace oblaky pozorujeme i zo Slovenska. Prvé pozorovania tohto roku prichádzajú z krajín severnej Európy. Ako však NLC na oblohe hľadať a čo to v skutočnosti nočné svietiace oblaky sú? Nuž, nejedná sa o úplne štandardné oblaky. Tie “obyčajné” sa na oblohe nachádzajú vo výškach približne do 10km, zatiaľ čo NLC vznikajú v mezosfére vo výške približne 85km. Jedná sa o Slnkom nasvietený zamrznutý ľad v kombinácii s čiastkočkami prachu. Za vznik NLC “vďačíme” ľudskej priemyselnej činnostikometárnemu prachu, či kozmickému smetiu, ktoré zanecháva v atmosfére množstvo prachových častíc. (Foto Petr Horálek)

Polotieňové zatmenie Mesiaca

Toto polotieňové zatmenie 5. júla 2020, rovnako ako to júnové nebude až tak významnou udalosťou. Celý povrch Mesiaca totiž zďaleka nezahalí tieň Zeme. Ten zahalí iba jeho časť, čo sa prejaví ako mierne stmavenie časti jeho povrchu. Z našich zemepisných šírok si zatmenie rozhodne nevychutnáme. Ak by sme sa však vydali smerom na západ od Slovenska, zatmenie by nám neušlo. A to hlavne do krajín ako Severná a Južná Amerika, Afrika, či Južná Európa. Ale povedzme si úprimne, aj keby kvôli aktuálnej situácii nebolo cestovanie obmedzené, šli by ste práve za týmto úkazom cez “pól sveta” ? ?

Mliečna cesta priamo v nadhlavníku

Počas roka pozorujeme rôzne časti našej domovskej Galaxie, ktorej sme súčasťouLeto na severnej pologuli je vhodným obdobím na jej pozorovanie. Pohľad na jej najjasnejšiu časť – Galaktické jadro si vychutnáme v mesiacoch Marec až Október. V oblastiach s dostatočne tmavou nočnou oblohou ju ľahko nájdeme i voľným okom! Počas júla bude Mliečna cesta prechádzať zenitom a  bude ju teda veľmi ľahké nájsť. Stačí sa len pozrieť nad hlavu! ? Tam sa bude nachádzať náš domovský prístav.

Kométa C/2020 F3 NEOWISE

Tretia kometárna nádej roku 2020 prichádza! Po veľkom sklamaní z komét Atlas a Swan  ľudia po celom svete očakávajú, ako dopadnú nasledujúce dni života kométy Neowise. Čaká ju totiž veľká skúška, v týchto dňoch kométa prelieta okolo Slnka. To môže byť rozhodujúce pre jej ďalší osud. Už teraz je však pravdepodobné, že svoj tesný prelet prežije a môže sa tak stať najjasnejšou kométou posledných rokov. Pozorovať ju môžme vpodstate už od začiatku júla, no ideálne podmienky nastanú až v druhej polovici mesiaca, kedy by mala byť dobre viditeľná i voľným okom! Na začiatku júla sa bude vlasatica nachádzať v súhvezdí Povozníka a ako budú dni plynúť, do konca júla precestuje do Veľkej Medvedice.
Grafika: Petr Horálek/Stellarium

Planetárny sprievod

Jeden z najzaujímavejších Júlových momentov. Planetárny sprievod na oblohe! Rovnako ako i zhliadnuť jasnú kométu, ani táto udalosť sa neopakuje každým rokom. Našťastie, na rozdiel od komét sú tieto udalosti veľmi dobre predpovedateľné a planétam, ktoré na oblohe uvidíme nestojí v ceste nič, čo by nám túto nebeskú udalosť pokazilo. (Snáď okrem počasia ? ) Len si to predstavte – päť za sebou nasledujúcich planét na jednej čiare. Jupiter, Satrun, Mars, Venuša a Merkúr. Planéty budú ležať na oblúku ekliptiky a uvidíme ich tesne pred svitaním. Jediné veci, ktoré k pozorovaniu potrebujeme sú dobré počasie a čistý výhľad tesne nad horizontom. Nemusíte sa dokonca ani vzdiaľovať od väčších miest. Svetelné znečistenie nám túto radosť neskazí, planéty žiaria omnoho jasnejšie, než mestské svetlá. Najlepším obdobím na ich pozorovanie sú dni okolo 20. júla, ale toto zoskupenie môžme pozorovať už od 15. do 25. júla. A to nieje všetko, čo nás v júli čaká. S planétami súvisia i konjunkcie, či ich opozície. Ktoré?

Konjunkcie:

• 6. júla – Mesiac, Jupiter a Saturn
  • 12. júla – Mesiac a Mars
  • 17. júla –  Nádherná konjunkcia tenučkého ubúdajúceho Mesiaca, Venuše a hviezdokopy Hyády s jasnou hviezdou Aldebaran.
  • 19. júla – z 3% osvetlený Mesiac a Merkúr

Jasnosti planét:

• 8. júla – Extrémne jasná Venuša  (-4.69 mag) na skorej rannej oblohe.
  • 14. júla – Jupiter v opozícii – najbližšie priblíženie k Zemi (-2.75mag)
  • 21. júla – Saturn v opozícii (0.10mag)

Narastajúca aktivita meteorov

V porovnaní s minulým mesiacom, júl bude omnoho atraktívnejším mesiacom v počte prelietajúcich meteorov naprieč nočnou oblohou. Na severnej pologuli pozorujeme pár slabších aktívnych rojov, ktoré majú maximum v práve v júli. Je teda veľmi pravdepodobné, že ak strávite noc pod tmavou oblohou, uvidíte “padať hviezdu“. Nezabudnite si preto pripraviť želania! ?

Meteorické roje s maximom, alebo prebiehajúcou aktivitou v júli:

Pisces Austrinidy

Radiant: Štít
Aktivita: 2. jún – 29. júl