Virgin Galactic a Space Ship Two

Virgin Galactic je súkromná spoločnosť schopná v už blízkej budúcnosti dopraviť ľudí - civilistov do Vesmíru za relatívne nízke ceny pomocou vesmírnej lode Space Ship Two a jej lietajúcej platformy White Knight Two/VMS Eve. Táto spoločnosť, založená britským miliardárom Richardom Bransonon, stavila na úspechy prototypu vesmírnej lode Space Ship One a jej lietajúcej platformy White Knight One, skonštruovaných Burtom Ruttanom a sponzorovaných Paulom Allenom (spoluzakladateľ Microsoftu).

Táto vesmírna loď priniesla jej konštruktérom cenu nazývanú Ansari X Prize. Cieľom organizátorov súťaže o túto cenu boli inovácie v oblasti vesmírnych letov s luďskou posádkou a predovšetkým urýchlenie vývoja dopravného prostriedku schopného vzniesť hmotnosť troch ľudí, vrátane jednej skutočnej osoby, do suborbitálneho priestoru, čiže do nadmorskej výšky aspoň 100 km, ktorá sa považuje za hranicu Zeme s Vesmírom. Tento prostriedok mal byť z 80% obnoviteľný a schopný vzlietnuť 2 krát za 2 týždne.

Obr. 1: Vesmírna loď Space Ship One pripevnená pod trupom lietajúcej platformy White Knight One (foto: Virgin Galactic) Obr. 2: Space Ship One (foto: Virgin Galactic).

Postup celého letu vesmírnej loďe Space Ship One (Obr. 1 a Obr. 2) a jej platformy je v skratke nasledovný. Lietadlová platforma, niekedy nazývaná aj materská loď (anglicky mothership) White Knight vynesie vesmírnu loď do výšky zhruba 15 km, kde sa oddelí, zažne svoje vlastné motory a vzlietne do výšky približne 100 km. Návrat loďe Space Ship Two do atmosféry Zeme je pasívny a bez energie, stroj sa kĺzavým spôsobom dostane až na povrch Zeme, čo enormne zvyšuje bezpečnosť celého letu. Priebeh letu Space Ship Two bude identický (Obr. 4).

Vesmírna loď Space Ship Two má byť slávnostne predstavená verejnosti už 7. decembra 2009. Táto vesmírna loď používa tú istú technológiu ako prototyp Space Ship One, ale je približne 2 krát tak veľká a ponesie 6 pasažierov s 2 pilotmi. Celý trup lode bude využitý ako kabína pre pasažierov kde nebude žiadna podlaha. Veľké okná budú umiestnené okolo celej kabíny. Sedadlá budú sklápacie, k maximalizovaniu priestoru v kabíne pre let v nulovej gravitácii. Rozpätie jej krídel bude 12.8 m, dĺžka 18.3 m a výška chvosta 5.5 m. Kabína bude mať priemer 2.3 m a jej dĺžka bude 3.7 m. Celá konštrukcia sa bude skladať na 100% z uhlíkových kompozitných materiálov. Zdrojom energie po oddelení od lietadlovej platformy budú interné napájacie zdroje. Jej perové krídla na spätný vstup do atmosféry budú podobné ako má Space Ship One, ale budú mať zlepšenú aerodynamiku. Emisie CO2 na pasažiera na vesmírnom lete budú eqivalentné približne 60% emisií na pasažiera počas komerčného letu tam a spať medzi Londýnom a New Yorkom. Okolo 70% emisií v priebehu vesmírneho letu pritom pochádza z lietajúcej platformy White Knight.

Obr. 3: Lietadlová platforma White Knight Two / VMS Eve (foto: Virgin Galactic)

Lietadlová platforma White Knight Two (Obr. 3) je najväčšie lietadlo v prevádzke, vyrobené kompletne z kompozitných materiálov, na svete (Boeing 787 Dreamliner používa kompozitné materiály v zhruba 50% celkovej štruktúry). Prvý uspešný let bol uskutočnený 21. decembra 2008 a má za sebou už viac ako 15 letov s počtom nalietaných hodín cez 50. Rozpätie krídel platformy je 43 m, dĺžka 24 m a výška chvosta 7.6 m. Je schopná vzletu do výšky 15.3 km so zachovaním si schopnosti pre štart vesmírnej lode Space Ship Two.

Informácia na záver. Virgin Galactic chystá spustenie novej webstránky, ktorá by mala byť prístupná možno už o týždeň. Podľa toho ako vyzerá ich súčastná stránka, máme sa na čo tešiť.

Zdroj: http://www.virgingalactic.com Virgin Galactic at Glance a http://twitter.com/Virgin_Galactic

Obr. 4: Schématická kresba letu do Vesmíru pomocou vesmírnej loďe Space Ship Two (Zdroj: Virgin Galactic)

bezpečnosť

zaujalo ma tvrdenie v článku, že celý návrat bude kĺzavým letom a preto bude veľmi bezpečný. To už nie je propaganda, to je už vyložené klamstvo! Nie, že by sa nedalo bezpečne lietať aj bez motora, ale je potrebné poznamenať že len dovtedy, kým ide všetko podľa plánu. Stačí malá odchýlka v trajektórii pri rýchlej fáze, nejaká drobnosť pri návrate a odrazu bude cieľové letisko mimo dosahu a čo potom? Pristátie v púšti môže dopadnúť dobre, ale tiež nemusí. A aj v prípade pristátia na letisku neexistuje možnosť opravy, všetko musí vyjsť na prvý aj posledný raz.
Takisto sa nespomínajú riziká dekompresie, asi sa len prosto verí, že k tomu nedôjde. Na rozdiel od dopravných lietadiel, kde je udržiavaný rozdiel tlakov, ktorý človek, síce s diskomfortom, ale prežije, tak tu to asi nebude dosť dobre možné. Nechcel by som vidieť kabínu a to čo ostane z posádky v prípade explozívnej dekompresie. Podotýkam, že vo výškach nad 12 kilometrov už nepomáha ani dýchanie čistého kyslíka pri okolitom tlaku, musí sa dýchať kyslík s pretlakom a to vyžaduje špeciálny pretlakový odev, dobré zdatné pľúca a postupný nácvik.
Celý ten koncept je riskantnejší než sa zdá. Odpútavanie sa od nosného lietadla je dosť delikátna záležitosť a viackrát sa pri výskumoch NASA stalo, že došlo ku kontaktu tesne po odpútaní. Ako bude riešené bezpečnostné pristátie v prípade poruchy na nosnom lietadle? S podveseným raketoplánom alebo ten bude s plnými nádržami pristávať samostatne? Jedno lepšie než druhé, že? Postupy sú určite vymyslené, ale princíp tej operácie veľa priestoru na bezpečnosť nedáva.
Nechcem kuvikať, pokrok sa nezastaví, len si myslím, že toto nie je pokrok tým správnym smerom. Tu ide vlastne o zábavnú atrakciu, ktorá má diskutabilnú úroveň bezpečnosti a ešte diskutabilnejší prínos pre kozmický výskum. A ten zdôrazňovaný "zelený" charakter je tiež len propagandou, lebo chovanie sa exhalátov v hornej stratosfére a mezopauze, vplyv na ozonosféru je veľmi, veľmi málo preskúmaný.
Ale aj tak som zvedavý, ako im to pofrčí a aká bude návratnosť.

"wannabe" astronauts

Vyletia do vysky 100km a padnu naspat na zem. 15min beztiazoveho stavu a koniec. Preco to v tom videu nepovedia ? To je ako ked si vyskocim, odfotim sa a kazdemu budem tvrdit, ze viem lietat... Myslim, ze do vysky cca 60km sa da dostat bez problemov balonom. A ten nepotrebuje "NEW, enviromental friendly technlogy" ako raketovy motor... Tomu hovorim propaganda!

balon

Specialne balony dosahuju vysok az 40km, klasicke meteorologicke (napriklad tie co pusta SHMU) dosahuju priemernu vysku 32Km. Takze tak :-)

inkrementalny rast

15 minut nestaci?
Balonom do 60 km? Myslim, ze skor tak do polovice. Kittinger vyskocil v 31 km vyske a padal volnym padom 4 minuty. A to je svetovy rekord, pekelne riskantny, urcite pristupny len malokomu!

EnglishSlovensky