Vostok 1 – prvý let človeka do vesmíru

Dnes 12. apríla uplynulo presne 50 rokov od prvého letu človeka do vesmíru. Na palube lode Vostok 1 obletel Zem sovietsky kozmonaut Jurij Gagarin len necelé 4 roky po štarte prvej umelej družice Zeme – Sputnik 1. Loď odštartovala o 7h 7 minúte stredoeurópskeho času (11h07m miestneho času) z kozmodromu Bajkonur.

Let bol riadený automaticky. Jurij mal jasné inštrukcie: ničoho sa nedotýkať. Toto opatrenie bolo preto, aby loď dokázala bezpečne obletieť a pristáť aj v prípade, žeby kozmonaut stratil vedomie, alebo orientáciu v priestore. Ak by automatika zlyhala, mal Jurij k dispozícii kód na odomknutie automatiky (a prebratie ručného riadenia). Vostok 1 nevedel meniť parametre obežnej dráhy, len výšku letu. Ak by zlyhalo pristávanie, mal Jurij zásoby jedla na 10 dní. Tak dlho by totiž trval samovoľný zostup na povrch Zeme
Loď mala medzinárodne označenie COSPAR: 1961-012A(Mu-1). Nosná raketa mala označenie Vostok 8K72K s/n E103-16.
Let trval 1h 48 minút, z toho oblet okolo Zeme trval 1h 40 minút. Automatika začala brzdiaci manéver nad západným pobrežím Afriky vo vzdialenosti 8000 km od miesta pristánia. Vostok 1 pristál v Saratovskej oblasti ZSSR o 8h47m SEČ . Jurij sa katapultoval a pristál o 8h55m na padáku cca 2 km od lode. Záchranné oddiely ho našli o 9h05m SEČ.
Jurija ešte počas letu povýšili z nadporučíka na majora a už o hodinu po pristáti o tomto veľkom úspechu sovietskej kozmonautiky vedel celý svet.

Pozrite si film s názvom „First Orbit“, ktorý vznikol ku príležitosti výročia. Vo filme sú použité zábery z Medzinárodnej vesmírnej stanice a dokument mapuje, ako vyzeral prvý let človeka vo vesmíre. Vo filme sú použité aj autentické nahrávky medzi riadiacim strediskom a Jurijom Gagarinom.

Video 1.: Dokument „First Orbit“

Dnešný deň si takisto pripomíname 30. výročie prvého letu raketoplánu do vesmíru. Dňa 12. apríla 1981 sa do vesmíru ako prvý dostal raketoplán Columbia. Posádku tvorili John Watts Young (veliteľ misie) a Robert Laurel Crippen (pilot).

Video 2.: Prvý štart raketoplánu