Posledné dni sa objavovali informácie o možnej kolízii dvoch mŕtvych satelitov, ktoré vychádzali z výpočtov spoločnosti LeoLabs.
Tá pomocou rádioteleskopov monitoruje satelity a vesmírne odpadky na obežnej dráhe Zeme a v utorok prišla s informáciou, že americké satelity IRAS a GGSE-4 sa s 0,1% pravdepodobnosťou zrazia. Miera pravdepodobnosti sa napokon vyšplhala na hodnotu 5% a vzdialenosť medzi satelitmi v bode najväčšieho priblíženia sa pohybovala od 12 do 83 metrov, pričom najväčšie riziko predstavovalo rameno satelitu GGSE-4, ktoré je dlhé 18 metrov a nebolo jasné, ktorým smerom je orientované. To aké vysoké bolo riziko zrážky dokazuje ale aj to, že ESA pri svojich satelitoch vykonáva úhybné manévre už pri pravdepodobnosti 1 k 10 000. Známy je incident zo septembra minulého roka, kedy sa ESA dostala do sporu so SpaceX, keď americká spoločnosť neodpovedala na ich žiadosť uhnúť so svojim satelitom pri pravdepodobnosti zrážky 1 k 1 000, a tak bola ESA nútená vykonať manéver sama.
Vôbec prvý satelit operujúci v infračervenom spektre – IRAS aj armádny Gravity Gradient Stabilization Experiment-4 (GGSE-4) sú však satelity mimo prevádzky a bez paliva, čiže prípadný manéver nebol možný. Bez možnosti zásahu tak neostávalo nič iné ako sledovať a čakať na moment najväčšieho priblíženia satelitov. Ten bol očakávaný dnes o 0:39 v noci vo výške približne 900 kilometrov nad americkou Pensylvániou a prípadná zrážka predstavovala hlavne veľké riziko pre ostatné satelity, ale aj ISS. 85 kilogramov vážiaci GGSE-4 a 1 090 kilogramov vážiaci IRAS sa totiž pohybovali rýchlosťou približne 14,7 kilometrov za sekundu a kinetická energia uvoľnená pri tejto kolízii by predstavovala ekvivalent asi 27-násoboku TNT. Čo by bolo výsledkom takejto zrážky si vieme predstaviť aj vďaka poslednej kolízii satelitov Iridium – Kosmos z roku 2009, kedy bolo vyprodukovaných asi 1 800 úlomkov dostatočnej veľkosti na pozorovanie a neznámy počet menších častočiek. Pričom v roku 2016 sa tých väčších na orbite nachádzalo stále niečo cez 1 000, a tak aj naďalej predstavujú riziko pre satelity, ale aj astronautov. Aký výsledok by mala dnešná zrážka rozoberajú v priloženom videu.
Napriek, na vesmírne pomery, pomerne rizikovému stretu, hoci teda reálna pravdepodobnosť zrážky bola stále veľmi malá, ku kolízii napokon tentokrát nedošlo. Našťastie. S takýmito správami sa však budeme v budúcnosti stretávať stále častejšie. Dôvodom je nie len už aktuálne vysoký počet satelitov a vesmírneho odpadu na orbite, ale aj snahy niektorých spoločností ako SpaceX (Starlink) alebo Amazon (Kuiper) tieto počty ešte niekoľkonásobne navýšiť. Nie všetky strety sa však budú končiť podobne šťastne ako tento.
Zdroje informácií:
https://www.space.com/possible-space-junk-crash-nasa-iras-ggse-4-ssatellites-debris-.html
https://www.space.com/nasa-iras-ggse-4-satellites-collision-risk-update.html
https://www.forbes.com/sites/ericmack/2020/01/29/the-possible-collision-of-iras-and-another-satellite-over-pittsburgh-didnt-happen/#659e42857241
Zdroje obrázkov:
https://www.space.com/nasa-iras-ggse-4-satellites-collision-risk-update.html