Pozorujte prechod planéty Merkúr popred disk Slnka

Pozemštania si môžu už dnes, 9. mája 2016 vychutnať astronomickú udalosť roka v podobe nebeského divadla – prechod planéty Merkúr popred disk Slnka. Pozorovatelia na území Slovenska si budú môcť úkaz vychutnať v takmer celej jeho dĺžke a to aj vďaka veľmi sľubnej predpovedi počasia na tento deň. Naposledy si mohli pozemštania prechod Merkúra vychutnať v roku 2006 a na ďalší si budeme musieť počkat až do roku 2019. Zo Slovenska bolo možné tento úkaz pozorovať naposledy 7. mája 2003.

Obr.1: Prechod planéty Merkúr popred disk Slnka. Zdroj: Hvezdáreň a planetárium v Prešove

O čo vlastne ide?

Princíp je podobný ako je tomu napríklad pri zatmení Slnka. V tomto prípade sa však medzi Slnko a Zem nedostane Mesiac, ale planéta Merkúr. Priemer Merkúru je síce o niečo väčší ako je to u našeho súputníka, ale vďaka veľkej vzdialenosti od Zeme nedochádza k zatmeniu, ale k tzv. prechodu, alebo tranzitu popred disk Slnka. Z odborného hladiska hovoríme, že planéta musí byť v dolnej konjunkcii a zároveň telesá musia byť v blízkosti prechodu uzlovej priamky, viď. obrázok č. 2.
Tranzity je možné pozorovať len u vnútorných planét, teda napríklad aj u u planéty Venuša. Posledný tranzit Venuše mohli pozorovatelia na našej planéte sledovať v roku 2012, ďalší bude možné pozorovať až v roku 2117! Prechody Venuše sú teda omnoho zriedkavejšie.
Zaujímavosťou je, že pre pozorovateľa na povrchu planéty Mars je Zem taktiež vnútornou planétou a teda je možné pozorovať prechod Zeme a Mesiaca popred disk Slnka. Najbližší takýto prechod bude možné z Marsu pozorovať v 10. novembra 2084. Teda už možno naši vnuci budú mať o nezabudnuteľné nebeské divadlo postarané 🙂

draha_merkura_voci_zemskej
Obr.2: Dráhové roviny Zeme a Merkúra. Zdroj: Astronomický ústav SAV

Kedy a kde pozorovať?

Pre pozorovateľov v našom hlavnom meste úkaz začne prvým dotykom o 13:12:03, v Košiciach o pár sekúnd skôr, presne o 13:11:58. Okraj Slnka z našeho pohľadu planéta Merkúr opustí o 20:40, avšak nakoľko Slnko zapadá o niečo skôr, približne o 20:02, koniec úkazu nebude z našej zemepisnej dĺžky pozorovateľný.

Úkaz je možné pozorovať už malým ďalekohľadom, napríklad poľovníckym triédrom. Narozdiel od podobného úkazu – prechodu Venuše nebude možné pozorovanie voľnými očami za použitia filtra, nakoľko uhlový priemer planéty Merkúr je len 1/150 slnečného disku, resp. 12 oblúkových sekúnd. Pokiaľ nemáte k dispozícii príslušné vybavenie, navštívte Vašu najbližšiu hvezdáreň, alebo event vo Vašom meste.

UPOZORNENIE: NIKDY NEPOZERAJTE NA SLNKO BEZ POUŽITIA ŠPECIÁLNEHO FILTRA!

Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity sa pridá k pozorovaniu, ktoré organizuje o.z. Slovenské planetáriá na nábreží Dunaja, v blízkosti OC Eurovea. Tešíme sa na Vás! Svoje fotky posieľajte na adresu admin(zavináč)kozmonautika.sk .

Video: Prechod planéty Merkúr v roku 2003