Nezmeškajte príležitosť pozorovať kométu (C/2023 A3) Tsuchinshan-ATLAS

Kométy sú malé ľadové telesá, prichádzajúce k nám z najvzdialenejších častí slnečnej sústavy –  Kuiperovho pásu a Oortovho oblaku. Obiehajú okolo Slnka po výstredných eliptických dráhach, a uvoľňujú obrovské množstvo materiálu z ich povrchu vo forme prachu a plynu. Keď sa k nám priblížia dosť blízko, môžeme ich vidieť voľným okom na nočnej oblohe.

Foto: Wikipedia; kométa NEOWISE

Tsuchinshan – ATLAS je dlhoperiodická kométa, ktorá bola prvýkrát spozorovaná observatóriom „Purple Mountain“ v Číne v januári 2023. Vedci sa však domnievali, že ide o asteroid. O niečo neskôr, vo februári 2023,  sa ju podarilo zachytiť pomocou teleskopov projektu ATLAS. Pomenovanie dostala po svojich objaviteľoch a donedávna nebolo jasné, aká jasná bude pri priblížení sa k Zemi a či vôbec prežije prelet okolo Slnka. Momentálne to vyzerá tak, že je stále medzi nami a podľa aktuálnych informácií by mohla byť dokonca jasnejšia ako kométa NEOWISE spred pár rokov.

Foto: Gergő Tóth⁠; kométa (C/2023 A3) Tsuchinshan-ATLAS

Na konci septembra kométa prešla perihéliom (miesto na obežnej dráhe najbližšie k Slnku). Momentálne je dobre viditeľná na južnej oblohe a postupne sa dostáva na severnú. Momentálne sa nachádza neďaleko obežnej dráhy Venuše a cestuje od Slnka, pričom k Zemi bude najbližšie 12. októbra kedy by mala jej jasnosť dosiahnuť 2-2,5 mag (pri jasnosti je menej viac), čím sa stane jedným z najjasnejších objektov v Slnečnej sústave (prirovnateľná k Polárke). Kométu bude možno najlepšie pozorovať od 14. do 24. októbra tesne po západe slnka na západe tesne nad obzorom.

Foto: stellarium-web.org; Poloha kométy (C/2023 A3) Tsuchinshan-ATLAS v sobotu 12.10 o 19:00

Foto: Wikipedia; obežná dráha (tyrkysová) kométy (C/2023 A3) Tsuchinshan-ATLAS

Ako pozorovať kométu?

Poloha: Najlepší čas na pozorovanie kométy je krátko po západe slnka, keď sa bude nachádzať nad západným horizontom. Súhvezdia Lev (Leo) a Panna (Virgo) budú slúžiť ako orientačné body, keďže kométa bude počas mesiaca prechádzať cez ne. Ak tieto súhvezdia neviete sami nájsť, použite jednu z aplikácii na pozorovanie nočnej oblohy, napríklad Star Chart.

Pozorovacie pomôcky: Aj keď môže byť možné kométu vidieť voľným okom, odporúčame použiť trieder alebo teleskopu pre lepší zážitok.

Svetelné znečistenie: Pre najlepší zážitok z pozorovania sa pokúste nájsť miesto mimo mestského osvetlenia, pretože svetelné znečistenie môže pozorovanie sťažiť, ba dokonca ho znemožniť.

Autorka: Spacerka (Terézia Debnárová)