Rumunsko vykročilo do ESA

Rumunsko vstupuje do novej etapy vesmírnej politiky. 20. januára 2011 v Bukurešti prebehol slávnostný podpis prístupovej dohody Rumunska a Európskej vesmírnej agentúry. Slávnostná ceremónia sa konala za účasti generálneho riaditeľa ESA Jeana-Jacquesa Dordaina, rumunského ministra zahraničných vecí Teodora Baconschiho, generálneho riaditeľa Rumunskej kozmickej agentúry (ROSA) a kozmonauta Dumitra Prunairu (predsedu správnej rady ROSA).

Rumunsko je členom členom EÚ v roku 2007. Hlavné mesto sa volá Bukurešť a samotná krajina má okolo 22 miliónov obyvateľov.

Obr.1: Riaditeľ ESA Jean-Jacques Dordain spečaťuje osud Rumunska, ktoré sa, pomaly ale iste, stáva novým členom Európskej vesmírnej agentúry

Rumunská cesta do Európskej vesmírnej agentúry začala už v roku 1992, teda relatívne krátko po páde železnej opony. Vtedy totiž krajina podpísala s vesmírnou organizáciou dohodu o spolupráci v oblasti mierového využitia vesmíru. V 70. a 80. rokoch minulého storočia sa aktívne podieľalo na sovietskom kozmickom programe Interkozmos.

Druhá zmluva medzi ESA a Rumunskom prišla na pretras v roku 1999. Vtedy oba subjekty podpísali päťročnú rámcovú dohodu o spolupráci. Prvým väčším rumunským krôčikom bola spolupráca na misií zvanej Cluster. Cluster je názov satelitu, ktorý skúma pôsobenie slnečného vetra na zemskú atmosféru a vypustený bol vo februári 2001. Ďalším veľkým projektom, ktorého súčasťou je aj táto krajina sú Herschel a Planck. Spoločne boli vypustené v roku 2009. Úloha Plancka spočíva v detekcii kozmického mikrovlnného žiarenia, čo je vlastne pozostatok po Big Bangu a Herschel sa zameral na skúmanie hviezd a galaxií.

Obr.2: Príprava európskeho nosiča Ariane 5 s Herschelom a Planckom na palube

Vo februári 2006 posilnilo Rumunsko spoluprácu s ESA ešte viac. Rumuni podpísali Dohodu európskeho spolupracujúceho štátu (European Cooperating State Agreement), čo bol už len krôčik k plnohodnotnému členstvu v tejto prestížnej organizácii.

No a 20. januára 2011 došlo, k historickému podpisu, kedy Jean-Jacques Dordain (šéf ESA), Teodor Baconschi (minister zahr. vecí) a Marius-Ioan Piso (riaditeľ rumunskej vesmírnej agentúry) spečatili cestu tejto 22 milionóvej krajiny medzi európsku vesmírnu smotánku. Svoje áno musí príslušne vyjadriť aj rumunský prezident Traian Basescu a obe komory parlamentu.

Obr.3: Na modrú farbičku označujúcu členstvo v ESA si budeme musieť ešte počkať

Po tom, ako Rumunsko zmluvu ratifikuje a predloží ju francúzskej vláde, stane sa Rumunsko oficiálnym 19. členským štátom ESA. Po Českej republike bude druhý v poradí z nových členskych štátov, ktorému sa podarilo vstúpiť do tejto prestížnej organizácie. Dúfame, že kroky Slovenskej republiky budú podobné tým rumunským.