Pripravované stratosferické experimenty

V rámci projektu Společne do stratosféry ktorý v súčasnej dobe prebieha a na ktorom SOSA spolupracuje so svojím partnerom hvezdárňou vo Valašskom Meziřičí bolo navrhnutých niekoľko veľmi zaujímavých experimentov pre prvé dva tohtoročné lety.

Plán realizovania stratosférických experimentov

Prvý Let (16. 11. 2013 alt. 30. 11. 2013), Hvezdáreň Partizánske

1. CRD2

Cieľ experimentu: Měření změny intenzity kosmického záření s výškou. Pokus o detekovanie smeru letu vysokoenergetických častíc pomocou sústavy 4 Geiger–Müller trubíc a magnetometru.

Obr.1 Schéma CRD2 s vyznačenými smermi letu častíc

2. SOLAR PANELS

Meranie výkonu vybraných typov solárnych panelov s výškou (vplyv atmosféry). Testovanie solárneho článku pre použitie na 1. slovenskej družici skCube.

Obr.2 Solárny článok od firmy Spectrolab

3. SUN SENSOR

Otestovať senzor, ktorý má byť použitý na 1. slovenskej družici skCube. Tento senzor má určiť polohu Slnka s presnosťou na 2 stupňe a má slúžiť na určenie orientácie a rotácie satelitu spolu s niektorými ostatnými senzormi na družici.

Obr.3 Prototyp slnečného senzora z dielne SOSA

4. ACCELEROMETERS

Měření pohybu balónu pomocí víceosých akcelerometrů

Obr.4 Ukážka dát z palubných akcelerometrov. Moment prasknutia balóna.

5. CCT (Cubesat Communication Test)

Vyskúšať transciever, ktorý má byť v budúcnosti použitý na 1. slovenskej družici skCube. Príjem signálu a vysielanie príkazov na sondu v stratosfére pomocou automatickej stanice na Žilinskej univerzite v Žiline.

6. DSA (Dielectric Strength of Air)

Meranie elektrickej pevnosti vzduchu. Výškový profil.

Obr.5 Iskrisko

Druhý let (noc 13. – 14. 12. 2013), ČR

1. METEORCAM

Nasnímanie meteorov zo stratosféry pomocou kamery a ich následné spracovanie. Rovnako pokus o zachytenie viacstaničných meteorov spolu s pozemnými stanicami siete CEMENT.

Obr.6 Prototyp experimentu MeteorCam

2. DUST EXPERIMENT (SBFS)

Zozbierať pevné častice mimozemského pôvodu v stratosfére. V prípade úspešného zberu častice mineralogicky analyzovať.

Obr.7 Počítačový model zberaču prachu

3. LED

Umiestniť na sondu vysokosvietivú LED-ku, počas nočného letu pozorovať let sondy vizuálne a pomocou kamier siete CEMENT. Následná rekonštrukcia dráhy letu pomocou nasnímaných videí z kamier a porovnanie s presnou dráhou z GPS.