ESA a NASA chystá misiu k asteroidu. Možnosť zapojiť sa bude mať aj Slovensko.

Predstavte si, že na Zem letí niekoľko 100 metrový asteroid s potenciálom spôsobiť obrovské škody. Svetové vesmírne organizácie sa snažia zrážke zabrániť, no kvôli nedostatku vhodných technológií všetky pokusy zlyhajú. Do našej planéty preto asteroid narazí a spôsobí hroznú katastrofu.

Podobnú situáciu v oveľa menšom rozsahu zažilo ľudstvo pomerne nedávno 15. februára 2013 v meste Chelyabinsk v Rusku, kde v blízkosti vstúpilo do atmosféry teleso o veľkosti približne 17 metrov s hmotnosťou 10 ton.

Aby malo ľudstvo k dispozícii poznatky a technológie na odvrátenie potenciálnej katastrofy hroziacej z asteroidu na kolíznej dráhe so Zemou, NASA začala spolu s partnermi v Európe pracovať na projekte AIDA (Asteroid Impact & Deflection Mission), ktorého účelom je (popri inom) aj štúdium vychýlenia asteroidu z jeho dráhy.

Koncept misie AIDA

Projekt AIDA má vo svojom programe mnohé vedecké experimenty a jeden z nich je práve test odchýlenia vesmírneho telesa sondou od NASA s názvom DART (Double Asteroid Redirection Test). Tá by sa mala vydať na svoju cestu do vesmíru v roku 2020 a jej cieľom bude binárny asteroid Didymos.

Asteroid Didymos v blízkosti Zeme (predstava)

Didymos sa skladá z hlavného asteroidu o priemere 800 metrov a menšieho telesa o priemere 170 metrov, s ktorým sa DART kontrolovane zrazí. Zrážku by pritom mala pozorovať európska sonda od ESA s názvom AIM (Asteroid Impact Mission), ktorá tam s DARTom bude tiež.

Hlavné ciele sondy AIM budú i) charakterizovať vlastnosti oboch telies binárneho asteroidu Didymos a ich zmenu po náraze DARTu s menším z telies ii) vypustiť malý pristávací modul a úspešne použiť technológiu podpovrchového radaru s cieľom preskúmať vnútornú štruktúru asteroidu iii) demonštrovať možnosti optickej komunikácie a vytvorenie komunikačnej siete medzi satelitom, cubesatmi a pristávacim modulom v priestore hlbokého vesmíru.

Áno, AIM bude mať na palube aj zopár cubesatov. Cubesaty sú malé typy satelitov v základnej veľkosti 10 centimetrov kubických. Tieto typy satelitov sú ideálnou príležitosťou pre malé firmy, organizácie a výskumné centrá po celej Európe zapojiť sa do programu AIDA.

Projektový manažment misie AIM tvrdí, že misia bude mať miesto pre potenciálne až šesť cubesatov v základnej veľkosti. Bude ale záležať na výslednej podobe a dizajne minisatelitov a ich konkrétnej misii a preto sa ich počet môže ešte pred implementačnou fázou do výroby zmeniť.

ESA v rámci tejto misie ponúkne možnosť zapojiť sa aj jej členským a spolupracujúcim štátom v rámci projektu PECS (Plan for European Cooperating States). Slovensko tak bude mať pravdepodobne možnosť pristúpiť už aj k tomuto projektu.

Zdroj: www.esa.int