60 rokov od Gagarinovho letu

„Pojechali!“

Týmito slovami sovietskeho pilota J. A. Gagarina sa pred 60 rokmi začala historická misia Vostok. Jej cieľom bolo vôbec prvýkrát vyniesť človeka na obežnú dráhu Zeme a úspešne ho dopraviť späť. Ako to pri historických výpravách a misiách býva, aj v tomto prípade išlo o extrémne riskantnú misiu.

Naše vedomosti o pôsobení kozmického prostredia na človeka boli minimálne a všetky predpoklady sa odvíjali len od letov so zvieracou posádkou. Vedelo sa teda, že by to mal prežiť, ale otázne stále boli napríklad dlhodobé dôsledky pobytu vo vesmíre na telo kozmonauta, ale aj schopnosti konzumovať potravu, prijímať tekutiny alebo byť pri vedomí a rozhodovať sa. Loď bola preto riadená plne autonómne. V prípade zlyhania automatiky mohol ale Gagarin prevziať kontrolu nad loďou. Na to by potreboval zadať trojmiestny kód, ktorý mal byť pred ním utajený a uložený v zabezpečenej obálke, čím sa konštruktéri chceli vyhnúť situácii kedy by Gagarin v dôsledku nepredvídanej zmeny správania začal svojvoľne manipulovať s loďou a ohroziť tak celú misiu.

Automatika ale našťastie nezlyhala a bezpečnostný kód nebol potrebný. Napriek tomu misiu sprevádzalo niekoľko ťažkostí. Už pri samotnom štarte nabral Vostok mierne vyššiu rýchlosť než sa očakávalo, čo vo výsledku zmenilo parametre orbity. Tá bola naplánovaná tak, aby sa loď aj v prípade zlyhania návratového motora mohla vrátiť do atmosféry najneskôr do 10 dní. Tomu prislúchalo aj množstvo potravy, ktoré mal Gagarin na palube. Zmena parametrov dráhy, ale posunula takýto prípadný návrat o ďalších 5 až 10 dní. Návratový motor našťastie fungoval, no ani návrat do atmosféry neprebehol bezproblémovo.

Po zážehu návratového motora bolo naplánované oddelenie servisného modulu od kabíny, k tomu už však nedošlo a moduly ostali spojené. Návrat do atmosféry dvoch spojených modulov je nebezpečný a pravdepodobne by sa skončil tragicky. Šťastie však aj tomto prípade bolo na strane Gagarina a pravdepodobne narastajúca teplota v okolí lode dopomohla k oddeleniu modulov, čo umožnilo správne naorientovať návratový modul pre vstup do hustejších častí atmosféry.

Zvyšok zostupu prebehol už pomerne hladko a Gagarin tak po 108 minútach úspešne ukončil svoju historickú misiu a započal novú éru ľudstva. K dnešnému dňu Gagarina nasledovalo už takmer 600 kozmonautov a kozmonautiek, ktorých misie by nemohli prebehnúť nebyť odvahy a odhodlania tohto sovietského kozmonauta a jeho kolegov z prvých rokov pilotovanej kozmonautiky.

Bol prvý v kozme. O nedostatkoch Gagarina sa však nesmelo vedieť -  plus.sme.sk