40 rokov od prvej stopy na Mesiaci

(UPDATE 23.7. 2009 – Infografika) Je to presne 40 rokov od pamätných slov Neila Armstronga, ktorý ako prvý spočinul svojou nohou na našom súputníkovi. 21. júla 1969 sledovalo 600 miliónov ľudí prvé kroky človeka na inom nebeskom telese, ako je naša Zem. Počas programu Apollo pristálo na Mesiaci celkovo 6 misií – 12 astronautov a nebyť neštastného Apolla 13, mohol sa tento počet navýšit o dvoch astronautov. Prínos celého programu okrem toho politického bol nesmierny vedecký a technologický pokrok. Celkovo bolo privezených 320Kg mesačných hornín a boli učinené mnohé objavy. Niektoré technológie, ktoré dnes používame v bežnom živote, vznikli práve za onoho programu Apollo.

Bohužiaľ od poslednej misie Apollo 17 v decembri roku 1972 sa stal Mesiac menej zaujímavým terčom nášho bádania. Pre väčšinu dnešných ľudí sú čiernobiele zábery astronautov víriacich mesačný prach len dávna história.

Kam sa za ten čas posunul mesačný program a čím k nemu prispela Európa?

Nový záujem o Mesiac prišiel so zistením, že v oblastiach, kde nikdy nezasvieti slnečné svetlo, sa môže nachádzať voda v tuhom stave. Európska misia SMART-1, ktorá využívala ionového pohonu, vyštartovala v roku 2003 a na obežnej dráhe okolo Mesiaca strávila 18 mesiacov. Jedným z jej hlavných cieľov bolo práve hľadanie vody v polárnych oblastiach. Okrem participácie v iných – medzinárodných programoch, Európa neprišla s novou vlastnou iniciatívou.

Toto avšak zmení Europen Student Moon Orbiter (ESMO), študentský orbiter, ktorého štart je planovaný na rok 2013. Jedná sa o unikátnu misiu Európskej vesmírnej agentúry, na ktorej spolupracujú stovky študentov vysokých škôl z európskych krajín. Družica musí byť schopná obiehať vo výške 400Km nad povrchom Mesiaca na polárnej orbite a zaslať na Zem obrázky a data z palubných experimentov. Misia má zoznámiť študentov s prácou v kozmickom výskume a “vychovať” kvalifikovaných vedcov a inžinierov pre budúce misie Európskej vesmírnej agentúry.

Ďalšia planovaná, ale ešte neschválená misia, ma názov LunarEX, má sa jednať o európsky projekt mesačnej sondy, ktorá má na mesačnom povrchu umiestniť 4 penetrátory, ktorými bude skúmať podpovrchové vrstvy Mesiaca.

ESA vyhlásila minisúťaž k 40. výročiu pristátia Apolla 11. Môžete vyhrať 20x Tintinove mesačné komixy podpísané astronautom ESA. Stačí na email apollo@esa.int zaslať odpoveď na otázku “Aký je ďalší cieľ (planéta) Európskej Vesmírnej agentúry po Mesiaci? ” Odpoveď musí byť zaslaná v angličtine.

Infografika k 40. výročiu pristátia Apolla 11 (kliknutím spustíte)