Lotyšsko podpísalo rámcovú dohodu s ESA

23. Júla sa Lotyšsko stalo druhou pobaltskou krajinou po Estónsku (podpísalo 2007), ktorá podpísala rámcovú dohodu o spolupráci s Európskou vesmírnou agentúrou. Dohodu podpísali Peter Hulsroj (ESA) a Lotyšská ministerska pre vzdelanie a vedu Tatjana Koke.

Lotyšsko má dlhoročné skúsenosti v astronómii a kozmickej vede. Ventspilské medzinárodné rádioastronomické centrum, Bruker Baltic (spoločnosť, špecializovaná na vývoj a výrobu polovodičových detektorov a spektrometrických zariadení) a Inštitút Fyziky pri Lotyšskej univerzite sú potencionálni partneri pre spoluprácu s Európskou vesmírnou agentúrou.

Delegácia ESA navštívila Rigu prvý krát v roku 2004 a navštívila niekoľko organizácií pracujúcich v obore navigácie. V roku 2005 vtedajší minister hospodárstva Krisjanis Karins, navštívil pracovisko ESA v Paríži a rokoval o ďalších možných spôsoboch spolupráce. Podpísanie dohody bolo vyvrcholením týchto aktivít.

Lotyšsko je jednou z mnoha krajín (patrí k nim aj Slovenská republika), ktoré sa vyslovili o spoluprácu s ESA. Pre malé ekonomiky, je to jedinečná príležitosť podieľať sa na kozmickom výskume, zapojiť študentov, univerzity a domáce firmy, ktoré by inak neboli schopné financovať a podporovať tak náročné projekty.