Virgin Galactic a Space Ship Two

Virgin Galactic je súkromná spoločnosť schopná v už blízkej budúcnosti dopraviť ľudí – civilistov do Vesmíru za relatívne nízke ceny pomocou vesmírnej lode Space Ship Two a jej lietajúcej platformy White Knight Two/VMS Eve. Táto spoločnosť, založená britským miliardárom Richardom Bransonon, stavila na úspechy prototypu vesmírnej lode Space Ship One a jej lietajúcej platformy White Knight One, skonštruovaných Burtom Ruttanom a sponzorovaných Paulom Allenom (spoluzakladateľ Microsoftu).

Táto vesmírna loď priniesla jej konštruktérom cenu nazývanú Ansari X Prize. Cieľom organizátorov súťaže o túto cenu boli inovácie v oblasti vesmírnych letov s luďskou posádkou a predovšetkým urýchlenie vývoja dopravného prostriedku schopného vzniesť hmotnosť troch ľudí, vrátane jednej skutočnej osoby, do suborbitálneho priestoru, čiže do nadmorskej výšky aspoň 100 km, ktorá sa považuje za hranicu Zeme s Vesmírom. Tento prostriedok mal byť z 80% obnoviteľný a schopný vzlietnuť 2 krát za 2 týždne.

Obr. 1: Vesmírna loď Space Ship One pripevnená pod trupom lietajúcej platformy White Knight One (foto: Virgin Galactic) Obr. 2: Space Ship One (foto: Virgin Galactic).

Postup celého letu vesmírnej loďe Space Ship One (Obr. 1 a Obr. 2) a jej platformy je v skratke nasledovný. Lietadlová platforma, niekedy nazývaná aj materská loď (anglicky mothership) White Knight vynesie vesmírnu loď do výšky zhruba 15 km, kde sa oddelí, zažne svoje vlastné motory a vzlietne do výšky približne 100 km. Návrat loďe Space Ship Two do atmosféry Zeme je pasívny a bez energie, stroj sa kĺzavým spôsobom dostane až na povrch Zeme, čo enormne zvyšuje bezpečnosť celého letu. Priebeh letu Space Ship Two bude identický (Obr. 4).

Vesmírna loď Space Ship Two má byť slávnostne predstavená verejnosti už 7. decembra 2009. Táto vesmírna loď používa tú istú technológiu ako prototyp Space Ship One, ale je približne 2 krát tak veľká a ponesie 6 pasažierov s 2 pilotmi. Celý trup lode bude využitý ako kabína pre pasažierov kde nebude žiadna podlaha. Veľké okná budú umiestnené okolo celej kabíny. Sedadlá budú sklápacie, k maximalizovaniu priestoru v kabíne pre let v nulovej gravitácii. Rozpätie jej krídel bude 12.8 m, dĺžka 18.3 m a výška chvosta 5.5 m. Kabína bude mať priemer 2.3 m a jej dĺžka bude 3.7 m. Celá konštrukcia sa bude skladať na 100% z uhlíkových kompozitných materiálov. Zdrojom energie po oddelení od lietadlovej platformy budú interné napájacie zdroje. Jej perové krídla na spätný vstup do atmosféry budú podobné ako má Space Ship One, ale budú mať zlepšenú aerodynamiku. Emisie CO2 na pasažiera na vesmírnom lete budú eqivalentné približne 60% emisií na pasažiera počas komerčného letu tam a spať medzi Londýnom a New Yorkom. Okolo 70% emisií v priebehu vesmírneho letu pritom pochádza z lietajúcej platformy White Knight.

Obr. 3: Lietadlová platforma White Knight Two / VMS Eve (foto: Virgin Galactic)

Lietadlová platforma White Knight Two (Obr. 3) je najväčšie lietadlo v prevádzke, vyrobené kompletne z kompozitných materiálov, na svete (Boeing 787 Dreamliner používa kompozitné materiály v zhruba 50% celkovej štruktúry). Prvý uspešný let bol uskutočnený 21. decembra 2008 a má za sebou už viac ako 15 letov s počtom nalietaných hodín cez 50. Rozpätie krídel platformy je 43 m, dĺžka 24 m a výška chvosta 7.6 m. Je schopná vzletu do výšky 15.3 km so zachovaním si schopnosti pre štart vesmírnej lode Space Ship Two.

Informácia na záver. Virgin Galactic chystá spustenie novej webstránky, ktorá by mala byť prístupná možno už o týždeň. Podľa toho ako vyzerá ich súčastná stránka, máme sa na čo tešiť.

Zdroj: http://www.virgingalactic.com Virgin Galactic at Glance a http://twitter.com/Virgin_Galactic

Obr. 4: Schématická kresba letu do Vesmíru pomocou vesmírnej loďe Space Ship Two (Zdroj: Virgin Galactic)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *