Súčasný slovenský kozmický výskum

Kozmický výskum na Slovensku má za sebou nezanedbateľné úspechy, na ktoré môže byť právom hrdý. V súčasnosti sa rozvíja na viacerých slovenských inštitútoch a uberá sa viacerými smermi. Za zmienku na úvod určite stojí účasť Slovenska na budúcej misii ESA Bepi-Colombo, ktorá bude študovať planétu Merkúr alebo v európskom projekte GMES, ktorý sa zameriava na pozorovanie Zeme z vesmíru za účelom monitoringu životného prostredia a podpory bezpečnosti obyvateľstva.

Oddelenie kozmickej fyziky na Ústave experimentálnej fyziky v Košiciach študuje kozmické žiarenie, slnečný vietor a zemskú magnetosféru pomocou dát zo satelitov Coronas-F (SONG), Interball, TC-2 obiehajúcich Zem a podieľa sa na výrobe nového zariadenia PICAM (Planetary Ion CAMera) pre výskum planetárnych procesov v rámci budúcej vesmírnej misie ESA Bepi-Colombo, ktorá zamieri k planéte Merkúr. Toto oddelenie pracuje v rámci medzinárodnej spolupráce na teleskope JEM-EUSO, ktorý bude v blízkej budúcnosti nainštalovaný na Medzinárodnej vesmírnej stanici ISS. Teleskop sa zameria na ultrafialové žiarenie vznikajúce pri interakcii kozmických častíc s atmosférou Zeme.

V nedávnej minulosti sa Oddelenie kozmickej fyziky podieľalo na vývoji a konštrukcii

• servisného systému ESS na palube vesmírnej sondy ESA Rossetta smerujúcej ku kométe 67P/Churyumov-Gerasimenko (v spolupráci s Laboratóriom kozmických technológií Írskej národnej univerzity STIL-NUIM), ktorý umožňuje komunikáciu medzi hlavnou časťou sondy, orbiterom a pristávacím modulom Philae
  • experimentu NUADU (NeUtral Atom Detection Unit), nainštalovaného na palube satelitu Double Star TC-2 (spoločný projekt ESA a CNSA), umožňujúceho zobrazenie žiarenia atómov v magnetosfére Zeme (v spolupráci s Laboratóriom kozmických technológií Írskej národnej univerzity STIL-NUIM)
  • detektora pre štúdium elektrónov PEEL (detector of Precipitating Energetic Electrons at high Latitude) v spolupráci s Demokritovou univerzitou v Grécku, umiestneného na palube rakety HotPay-2 (projekt Andoya Rocket Range a Arctic Lidar Observatory ALOMAR)
  • zariadenie MEP (Monitor of Energetic Particle) pre vesmírnu misiu RadioAstron v spolupráci s Demokritovou univerzitou v Grécku a Ústavom kozmických výskumov v Rusku.

Fakulta matematiky, fyziky a informatiky na Univerzite Komenského v Bratislave sa zameriava na štúdium interakcie kozmického žiarenia s materiálnymi objektmi, so zameraním na produkciu chemických prvkov v meteoroidoch pod vplyvom kozmického žiarenia.

Geofyzikálny ústav Slovenskej akadémie vied v Bratislave a Hurbanove sa zaoberá predpoveďami vplyvu slnečných koronálnych výtryskov hmoty na vesmírne počasie.

Oddelenia pre astronómiu, fyziku Zeme a meteorológiu pri Fakulte matematiky, fyziky a informatiky na Komenského univerzite skúmajú reakcie hornej atmosféry Zeme na protóny pochádzajúce z nášho Slnka.

Astronomický ústav Slovenskej akadémie vied sústreďuje pozornosť na výskum slnečnej fyziky prevažne použitím dát za satelitných pozorovaní SOHO, TRACE a RHESSI. Jeho činnosť tiež zahŕňa štúdium fyziky hviezd pomocou satelitných dát z IUE a HST. Tento inštitút sa podieľa na vzniku Centra kozmických výskumov.

Ústav experimentálnej endokrinológie, Ústav biochémie a genetiky živočíchov a Ústav merania Slovenskej akadémie vied študujú vplyv preťaženia (< 4 G) respektíve hypergravitácie v centrifúgach na krysy. Geografický ústav Slovenskej akadémie vied v Bratislave a Slovenská agentúra životného prostredia SEA v Banskej Bystrici sa zameriavajú na diaľkový (satelitný) prieskum Zeme v rámci projektu CORINE Land Cover 2006 (CLC2006), ktorý je súčasťou európskeho programu GMES (Global Monitoring for Environment and Security).

Obrázok: Schematicky znázornená činnosť GMES Zdroj: euro-police.noblogs.org

Výskumný ústav pôdoznalectva a ochrany pôdy sa zameriava na kontrolu dotácií pre regióny a predpovede a štúdium úrody, zahŕňajúcich monitoring podmienok a výnosov poľnohospodárskej činnosti pomocou údajov zo satelitného prieskumu Zeme.

Národné lesnícke centrum Zvolen venuje pozornosť vplyvu globálneho otepľovania na lesné ekosystémy pomocou údajov odvodených zo satelitných pozorovaní pomocou spektroradiometra MODIS.

Slovenský hydrometeorologický ústav sa zameriava na štúdium počasia použitím satelitných meteorologických dát v rámci EUMETSAT (Európska satelitná meteorologická agentúra). Využívajúc medzinárodnú spoluprácu sa podieľa na optimalizácii použitia meteorologických satelitných dát a ich vizualizácie.

Tento článok vznikol prevažne na základe správy Slovenského národného komitétu COSPAR (Space Research in Slovakia 2008-2009), v ktorej je možné nájsť kompletnejšie informácie o súčasnom slovenskom kozmickom výskume. V prípade nezrovnalostí, rozšírte prosím tento článok v diskusii pod článkom.

Zdroj:
    COSPAR 2008-2009