Výzva k predkladaniu námetov na využitie Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS

Európska vesmírna agentúra ESA zverejnila výzvu pre podávanie námetov pre využitie Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS, pre prípravu budúcich pilotovaných letov. Výzva je určená pre širokú medzinárodnú komunitu, zahrňujúc vývojárov kozmických prístrojov a vybavení, technologické výskumné skupiny, národné orgány, akademické a univerzitné pracoviská, priemyslové združenia, podnikateľov, atď.. Výzvy sa môže účastniť aj Slovenská republika.

Hlavným obsahom výzvy môžu byť experimenty, systémy, subsystémy, jednotlivé kompomenty kozmických lodí, demonštrácie technológií a operácií.

Výsledok výzvy by mal pomôcť k príprave programovej náplne využívania ISS pre ministerskú radu ESA v roku 2012. Jedným z hlavných dôvodov vyhlásenia výzvy je avizované predĺženie činnosti ISS až do roku 2020 všetkými vedúcimi svetovými vesmírnymi agentúrami.

Hlavné námety výzvy:

• využívanie ISS až do roku 2020
  • výstavba kozmickej infraštruktúry po ukončení činnosti ISS
  • dlhodobé lety k asteroidom, mesiacom Marsu a k Marsu samotnému
  • aktivity v blízkosti povrchu, alebo na samotnom povrchu Mesiaca, asteroidov, mesiacov Marsu, alebo Marsu
  • vylepšenie ISS, alebo zníženie nákladov na prevádzku ISS
  • V oficiálnom dokumente sú k dispozícii, okrem iných informácií aj potenciálne oblasti záujmu.

Vyjadrenie záujmu (Letter of intent) je nutné zaslať do 5. novembra 2010, vyplnený formulár so samotným námetom je nutné odovzdať do 26. novembra 2010.

Pre bližšie informácie prosím kontaktujte Slovenskú organizáciu pre vesmírne aktivity (SOSA) na adrese jakub.kapus (at) sosa.sk.