Do stratosféry vyletel ďalší JULO

Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity (SOSA) sa chystá vypustiť do stratosféry ďalší stratosferický balón. Táto akcia má aj symbolický rozmer – balón vynesie hore fotografiu košického spisovateľa Sándora Máraia, ktorý sa tak in memoriam stane „prvým Košičanom vo vesmíre“.

„Tešíme sa, že naša aktivita v spolupráci s režisérom Pavlom Pekarčíkom pomôže dotvoriť dokument Prvý Košičan „vo vesmíre“, ktorý sa bude premietať na otváracom ceremoniáli – Košice – európske hlavné mesto kultúry 2013. Aj takto približujeme vesmírne aktivity slovenskej verejnosti. Veríme, že čoskoro sa stane aj Slovenská republika členským štátom Európskej vesmírnej agentúry (ESA), čo by nám a tiež slovenským firmám umožnilo realizovať stále väčšie projekty, s čoraz väčšou pridanou hodnotu a možnosťou zapájania sa do medzinárodnej spolupráce v tejto oblasti – vedy a výskumu,“ hovorí Jakub Kapuš, predseda organizácie SOSA.

Vypustenie balóna sa uskutoční v Partizánskom v sobotu 12. januára o 9.00 h. pri Hvezdárni.

Projekt skBalloon má pomôcť študentom stredných a vysokých škôl, výskumným ústavom a firmám zlepšiť poznanie vesmíru a poskytnúť zaujímavé vedecké poznatky. SOSA sa dlhodobo snaží popularizovať vesmírny výskum na Slovensku a snaží sa o vstup do prestížnej Európskej vesmírnej agentúry (ESA).

Zaujímavosťou je, že od prvotného nápadu sa let podarilo zorganizovať za necelý jeden týždeň vrátane povolenia od Leteckého úradu, získania dodávky hélia a pod. Bude sa jednať o prvý zimný štart a cenné skúsenosti z tohto projektu SOSA plánuje využívať pri opätovných letoch so študentskými experimentami, ako aj pri vývoji 1. slovenskej družice skCube.

V prípade záujmu o technické detaily ohľadom štartu, sledujte naše kozmonautické fórum.