European Space Astronomy Centre

European Space Astronomy Centre, v skratke ESAC je zložkou Európskej vesmírnej agentúry neďaleko Madridu, domov družicových a planetárnych misií. Je to centrum, ktoré sa venuje technickej podpore, ale aj archivácií dát a ich distribúciou do celého sveta. Vytvárajú sa tu pozorovacie plány misií prijímajúcich blízke signály z vnútra našej Slnečnej sústavy, či už zo Slnka (SOHO), planét (Venus express, chystaná misia Mars Express) alebo z okolia komét (Rosetta), od družíc premeriavajúcich polohy všetkých hviezd našej galaxie (Gaia), až po misie zachytávajúce signály vzdialených galaxií hľadajúc tak mimo iné dôkazy čiernych dier (XMM-Newton). Je to miesto, kde sa združujú vedecké a inžinierske sily z celého sveta, z rôznych blízkych odvetví prispievajúc tak k výraznému pokroku znalostí ľudstva.

O mne

Ahoj, volám sa Vladimír Domček a na spomínanom mieste som strávil 5 mesiacov na pracovnej stáži. Som študent magisterského štúdia Astrofyziky na Masarykovej univerzite v Brne, kde študujem už piatym rokom. Moja špecializácia je vo vysokoenergiovej astrofyzike a venujem sa témam blízkym medzihviezdnej látke, jadrám galaxií a čiernym dieram. Mimo iné ma zaujíma aj praktická práca astronóma s ďalekohľadmi a preto ma mnohokrát môžete stretnúť aj pri večerných pozorovaniach pre verejnosť na hvezdárňach v Brne, Vyškove alebo aj  rodnom Partizánskom. Koncom svojho štúdia som premýšľal, ako najlepšie by som si okorenil štúdium pred jeho ukončením. Najzaujímavejšou možnosťou bola zahraničná skúsenosť, najlepšie praktická, pri ktorej by som mohol pracovať na skutočnom výskumnom projekte. Nikoho asi neprekvapí, že mojou prvou voľbou ako astrofyzika bolo centrum astronomického výskumu ESA v Madride.

ESAC Traineeship

ESAC Traineeship program má už vyše 10-ročnú históriu prijímania mladých vedcov a inžinierov z prvých dvoch stupňov vysokoškolských štúdii. Každý rok je k dispozícii približne 20 projektov z rôznych astronomických a planetárnych misií týkajúcich sa napríklad exoplanét, čiernych dier, Slnka ale aj viac inžiniersky zameraných projektov, ako napríklad programovanie virtuálnej reality s Oculus Rift a práca na CubeSat vyvíjanom v ESACu. Projekty sú stavané na približne 3 – 6 mesiacov, pričom výber preferovaných mesiacov záleží na dohode s potencionálnym vedúcim. Väčšina študentov si najčastejšie volí hlavne letné mesiace, počas ktorých sa tam stretne najviac stážistov. Pracovným jazykom je angličtina, v ktorej sa vypĺňa aj samotná prihláška. Posledný termín pre podanie prihlášky na najbližší rok je do 12. 01. 2016, ku ktorej je nutné pripojiť aj Váš životopis. Motivačný list nie je povinný, ale je samozrejme odporúčaný. Každý uchádzač sa môže naraz prihlásiť na 3 rôzne projekty a približne po mesiaci mu príde oznámenie o postúpení či nepostúpení do druhého kola. Druhé kolo prebieha vo forme pohovoru, na ktorý môžete prísť osobne do Španielska (na vlastné náklady), alebo si vybrať možnosť rozhovoru cez Skype. Výsledky celého výberového konania Vám budú zaslané na prelome februára/marca. V prípade prijatia je dobrou správou, pre nás žijúcich mimo Španielskeho kráľovstva, možnosť získania finančnej podpory od ESA a o ďalšie prostriedky sa dá požiadať z univerzity cez program Erazmus+ Pracovná stáž. Viac informacií, vrátane vypísaných projektov pre nasledujúci rok, nájdete na oficiálnych stránkach v tomto odkaze. (vlozit ako odkaz v slove http://www.cosmos.esa.int/web/esac-trainees/training-opportunities ).

Môj projekt

Ja osobne som sa hlásil na projekt týkajúci sa analýzy čerstvo napozorovaných dát z röntgenovej družice XMM-Newton. Ďalekohlad, ktorý obieha Zem vo vzdialenosti 7 až 114 tisíc km, bol namierený na niečo, čo my astrofyzici nazývame Aktívne Galaktické Jadro (ang. AGN). Ide o centrálnu časť galaxie, ktorá je v určitých energiách žiarenia omnoho jasnejšia oproti bežným galaxiám. V strede takejto galaxie sa väčšinou nachádza supermasívna čierna diera, na ktorú padá látka, čo spôsobuje vznik veľmi energetického žiarenia ako je ultrafialové žiarenie a z nemocníc už známe röntgenové. Vedci však ani dnes nedokážu s presnosťou povedať ako táto vnútorná časť galaxie geometricky vyzerá. Existuje však rozumný predpoklad, že sa v týchto regiónoch môže nachádzať látka, ktorá by blokovala časť žiarenia prichádzajúceho k nám. Pre štúdium tohto efektu (absorpcie žiarenia) bol pre môj projekt vybraný objekt s označením NGC 985. Po 5 mesiacoch podrobnej analýzy dát sa nám podarilo nájsť 5 zhlukov mračien, rozlíšiteľných podľa teploty. Navyše z porovnania s archívnymi dátami sa nám podarilo úspešne rozoznať prechod jedného z týchto mrakov popred zdroj žiarenia spôsobujúc tak meniace sa podmienky pre zvyšné mračná. A prečo je to vlastne dôležité? Nie je nič zaujímavejšie pre nás astrofyzikov, ako keď vidíme vo vesmíre meniace sa fyzikálne podmienky. Pre príklad, v našom prípade nám zmena intenzity prichádzajúceho žiarenia môže prezradiť niečo viac o tom, kde presnejšie sa tieto mračná nachádzajú a aké sú ich vlastnosti, niečo čo bolo doteraz preskúmané len pre pár špeciálnych prípadov.

Spoločenský život

Samozrejme, celý môj pobyt nebol len o práci. Veľa času sme s ostatnými stážistami trávili spoločne, či už organizovaním výletov do hôr, k moru či potulkami očarujúcimi mestami Španielska ako Toledo, Granada či Barcelona. Večerné pozorovania nočnej oblohy v prostredí Európskej Vesmírnej Agentúry, skupinové športové aktivity alebo aj spoločenský život spojený s objavovaním zákutí Madridu boli tiež na každotýždennom pláne. Môžem Vám zaručiť, že pri odchode budú Vášmu žalúdku chýbať aj špeciality ako sú krokety, paella a jamon. Ako hlavné mesto Španielska má Madrid veľa čoho ponúknuť a zážitky ktoré získate s priateľmi z celej Európy Vám zostanú na celý život.

Tech for Space

Ak by ste sa necítili na dlhodobú stáž v zahraničí, no aj tak by ste sa chceli zapojiť do spolupráce na projekte v medzinárodnom tíme študentov, rád by som Vás odkázal na iniciatívu Tech for Space (https://techforspace.com/projects/ ). Tento web vznikol z podnetu tohtoročných stážistov a jeho cieľom je podporovať medzinárodnú spoluprácu študentov už z prostredia univerzít. V súčasnosti je k dispozíci niekoľko vyvíjajúcich sa projektov, ku ktorým sa môžete hlásiť. Viac informácií o nich môžete získať na už zmienenom odkaze.

Záver

K záveru by som rád odporučil práve túto pracovnú stáž každému, kto o nej premýšľa. Dnes už je táto možnosť otvorená aj slovenským študentom technických a astrofyzikálnych oborov, možnosť ktorú tu máme práve vďaka vstupu Slovenska do ESA! Pre mňa osobne to bol nielen vynikajúci prídavok do mojej diplomovej práce, životopisu i odrazový mostík pre budúcu kariéru, ale aj necelý polrok zážitkov s priateľmi spojeným s poznávaním novej kultúry.

V prípade otázok Vám rád odpoviem na emaily (domcek(zavináč)physics.muni.cz).