Kozmonautická udalosť roka je už takmer tu

Ostáva posledných 5 dní do štartu rakety Falcon 9 s loďou Crew Dragon, v ktorej prvýkrát už budú sedieť aj astronauti.

Je to veľká udalosť hlavne pre americkú pilotovanú kozmonautiku, ktorá posledných takmer deväť rokov bola prerušená. Naposledy sa vydali americký astronauti z americkej pôdy na pilotovanú misiu 8. júla 2011 počas STS-135 a už vtedy nebolo jasné, kedy sa k pilotovanej kozmonautike opäť vrátia. Náhradou za raketoplány mal byť pôvodne program Constellation, v rámci ktorého by bola zabezpečená najprv preprava astronautov k ISS pomocou rakety Ares I a neskôr s Ares V by sa vydali aj k Mesiacu a Marsu. Program ale postretli finančné problémy, a tak na prelome desaťročí došlo k zmene plánov. Po takmer piatich rokoch prác na Constellation sa program prerušil a neskôr zrušil vo svojej pôvodnej podobe. NASA sa rozhodla rozdeliť úlohy. V príprave na cestu k Mesiacu a neskôr Marsu chcela pokračovať vo vlastnej réžii. Vývoj lodi Orion pokračoval ďalej, raketu Ares V nahradil Space Launch System (SLS) a v roku 2017 bol ohlásený nový názov programu – Artemis.

Prepravu astronautov k ISS ale prenechala už súkromným spoločnostiam. V roku 2010 NASA ohlásila program Commercial Crew Development, v rámci ktorého vo viacerých várkach finančne podporovala prípravu konceptov a technológií od rôznych firiem. Napokon sa po štyroch rokoch rozhodla podpísať kontrakt o preprave astronautov k ISS s Boeingom a SpaceX. Spoločnosť Elona Muska dostala finančnú podporu vo výške 2,6 miliárd USD a Boeing asi 4,2 miliárd USD. Súčasťou dohody bolo aj vykonanie jedného nepilotovaného letu a neskôr aj pilotovaného letu k ISS, po ktorých by boli lode už oficiálne zaradené do pravidelnej rotácie astronautov na ISS.  

NASA confirms delays in Boeing and SpaceX commercial crew flights
Starliner (vľavo) a Crew Dragon (vpravo)

K nepilotovanému letu sa SpaceX dopracovala v marci 2019 a keďže všetko prebehlo bez problémov, prvý pilotovaný štart sa očakával niekedy koncom roka. Výbuch lode Crew Dragon počas aprílového testovania motorov SuperDraco ale tieto plány narušil. Boeing sa k nepilotovanému letu dopracoval až v decembri minulého roka, no vzhľadom na softvérovú anomáliu, ktorá spôsobila nasmerovanie lode na nesprávnu orbitu sa Starliner k ISS ani nedostala. Napriek tomu bola misia považovaná za úspešnú a opakovanie letu sa nevyžadovalo. Neskôr ale spoločnosť zverejnila informácie o ďalšom softvérovom probléme, ktorý síce bol odhalený a opravený už počas misie, ale vyvolal otázniky ohľadom spoľahlivosti lode. Preto sa Boeing začiatkom tohto roka sám rozhodol, že nepilotovanú misiu zopakuje ešte raz. SpaceX naopak príčinu výbuchu odhalilo pomerne skoro, a tak mohli ďalej pokračovať v certifikácii lode Crew Dragon. Vyšetrovanie nehody sa skončilo už v júli, čo umožnilo vykonať opakovaný test motorov SuperDraco ešte ten istý rok. V tomto prípade prebehol test bez problémov a umožnil spoločnosti pristúpiť k ďalšiemu kroku certifikácie. Tentokrát sa jednalo o dobrovoľný test, počas ktorého chcela spoločnosť otestovať únikový systém lode za letu. In-Flight Abort Test prebehol úspešne v druhej polovici januára tohto roka, a tak spoločnosti už nič nebránilo v príprave jej vôbec prvej pilotovanej misie.

Video z januárového testu únikového systému

Tá by sa mala uskutočniť 27. mája o 22:33 SELČ, kedy sa Bob Behnken a Doug Hurley vydajú k ISS. K stanici by sa mali dostať v popoludňajších hodinách nasledujúceho dňa a strávia na nej ešte neznámy počet dní. Predpokladá sa ale obdobie približne 3 mesiacov, no dĺžka pobytu závisí od úspešnosti tejto misie a prípravy už prvej ostrej misie, ktorej posádka zložená z dvoch amerických astronautov Michaela Hopkinsa a Victora Glovera, jednej americkej astronautky Shannon Walker a japonského astronauta Soichi Noguchi už bude zaradená do rotácie posádok na ISS.

SpaceX, NASA ready for first crewed launch from US soil in almost ...
Bob Behnken (vľavo) a Doug Hurley (vpravo) na rampe LC-39A

Misiu sprevádza aj niekoľko zaujímavostí. Doug Hurley bol členom posádky poslednej misie raketoplánu STS-135, a teda má symbolicky predstavovať priame premostenie raketoplánu k novej ére americkej pilotovanej kozmonautiky. Prepojenie s minulosťou pilotovanej kozmonautiky má zosobňovať aj návrat tzv. worm loga NASA, ktoré bolo používané od roku 1975 do 1992 práve aj na spomínaných raketoplánoch. Teraz ho budeme môcť spozorovať na rakete Falcon 9, ale aj na Tesle Model X, v ktorej sa astronauti presunú z Operations & Checkout Building (O&C) k štartovacej rampe LC-39A.

NASA Worm is Back!
Worm logo NASA na rakete Falcon 9

Ak sa misia podarí, tak sa Amerika po takmer 9 rokoch opäť stane samostatnou v oblasti pilotovanej kozmonautiky. Posledné roky existovala celosvetovo len jedna možnosť ako dostať ľudí na ISS, a to pomocou ruského Sojuzu. Od 27. mája sa to môže opäť dostať na číslo 2 a v priebehu budúceho roka vďaka Boeingu dokonca na číslo 3. Pre Ameriku to ale znamená aj finančnú úľavu. Za jedno miesto v Sojuze platila NASA Roskosmosu okolo 80 miliónov USD, miesto v lodi Crew Dragon ich vyjde na 55 miliónov USD. Je pravda, že NASA investovala pomerne veľa financií aj na samotný vývoj Dragonu, ale aj v tomto prípade sa zdá, že slušne ušetrila. Cena programu Constellation bola odhadovaná na 230 miliárd USD, zatiaľ čo investícia len do vývoja a prípravy Crew Dragon ich vyšla na niečo vyše 2,5 miliárd USD a cena programu Artemis, ako náhrady za ambicióznejšiu časť Constellation, je na najbližšie 4 roky odhadovaná vo výške 35 miliárd USD. Zavedenie lodi Crew Dragon a neskôr aj Starliner do rotácií astronautov na ISS umožní ale spoločnosti urýchliť aj svoje ambicióznejšie ciele. Naraz bude môcť mať na stanici väčší počet astronautov, čo jej umožní rozšíriť množstvo prebiehajúcich výskumov na stanici, a tak urýchliť aj prípravy na vytúženú cestu k Marsu.

V stredu nás teda čaká veľmi zaujímavý štart, ale pravdepodobne aj dôležitý míľnik kozmonautiky.

Držme teda SpaceX a NASA palce, nech sa misia podarí.


Najaktuálnejšie informácie môžete sledovať tu:
https://kosmonautix.cz/2020/05/sledujeme-pripravy-na-prvni-pilotovany-crew-dragon/

Simulátor dokovania Crew Dragon k ISS si môžete vyskúšať tu:
https://iss-sim.spacex.com/


Zdroj informácií:
https://www.nasaspaceflight.com/2020/05/demo-2-crew-arrives-launch/
https://www.nasaspaceflight.com/2020/05/spacex-falcon-9-for-demo-2-mission-ready-for-critical-static-fire/
https://spacenews.com/falcon-9-launches-crew-dragon-on-key-test-flight/
https://en.wikipedia.org/wiki/Constellation_program#Ares_I
https://www.space.com/spacex-boeing-commercial-crew-seat-prices.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Artemis_program


Zdroj obrázkov:
https://scitechdaily.com/nasa-worm-is-back/
https://www.teslarati.com/spacex-nasa-dm-2-crew-dragon-launch-date/
https://scitechdaily.com/nasa-worm-is-back/