Seriál „Všetko o ESA“, diel I. – Činnosť ESA a formy spolupráce

Portál Kozmonautika.sk Vám prináša štvordielny seriál článkov s názvom „Všetko o ESA“, v ktorých sa dočítate o histórii, činnosti a spôsobe práce Európske vesmírnej agentúry ESA. Seriál „Všetko o ESA“ bude vychádzať každú sobotu. Prvý diel seriálu stručne predstaví oblasť činnosti ESA, jej jednotlivé pracoviská a formy spolupráce jednotlivých európskych krajín s touto organizáciou.

Na dobíjaní vesmíru sa Európa aktívne podieľala už od počiatkov kozmického veku ľudstva. V súčasnosti je tam schopná vyslať nielen družice na pozorovanie Zeme, navigáciu a telekomunikáciu, ale aj družice určené na astronomický výskum a sondy hlboko do útrob slnečnej sústavy.

Vesmír je pre Európu kľúčovým prvkom, ktorý ponúka lídrom našej Zeme bohaté informácie pri rozhodovaní v oblasti globálnych problémov. Jeho využitie vedie k rozvoju technológií zlepšujúcich náš každodenný život a poskytuje cenné informácie o našej planéte Zem, slnečnej sústave i vzdialenejších kozmických objektoch.

Spôsoby využitia vesmíru tvarovala v Európe už od roku 1975 Európska Vesmírna Agentúra ESA. Spojením prostriedkov 18 členských krajín uskutočňuje ESA programy a aktivity, ktoré ležia mimo možností jednotlivých štátov – vyvíja raketové platformy, vesmírne lode a pozemné zariadenia potrebné k udržaniu sa Európy na špici globálnych vesmírnych aktivít.

ESA Headquarters / Ústredie ESA

Administratívne centrum ESA je umiestnené v Paríži a je domovom generálneho riaditeľstva, ktoré tvorí a formuluje stratégiu ESA, vedie agendu členských a spolupracujúcich štátov a pod. Generálnym riaditeľom ESA je od roku 2003 francúz Jean-Jacques Dordain.

ESTEC (European Space Research and Technology Centre)

Je európske centrum vesmírneho výskumu a technológií, ktoré sa nachádza v Holandsku a je centrom technickej podpory pre satelity ESA, výskum a aktivít spojených s vesmírnymi letmi s ľudskou posádkou.

ESRIN

Je centrum ESA pre aktivity spojené s pozorovaním Zeme umiestnené pri Ríme v Taliansku, ktoré vyvíja informačné systémy a pracuje na projekte raketového kompletu Vega.

ESOC (European Space Operations Centre)

Je centrom pre sledovanie a riadenie letov európskych vesmírnych lodí. Nachádza sa v Nemecku pri meste Darmstadt.

EAC (European Astronaut Centre)

EAC je európske astronautické centrum, v ktorom sa školia a trénujú astronauti pre pilotované misie ESA (tj. lety s ľudskou posádkou, v súčasnosti hlavne misie na medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS). Centrum sa nachádza sa v Nemecku pri meste Kolín.

ESAC (European Space Astronomy Centre)

Je miestom „vedecké centrum“ ESA. Je strediskom vedeckých operácií a archívov astronomických a planetárnych misií ESA. Nachádza sa blízko mesta Madrid v Španielsku.

Formy spolupráce s ESA:

Obrázok 1: Členské štáty ESA (modrá), štáty participujúce v PECS (tyrkysová) a štáty s podpísanou Dohodou o spolupráci (zelená). Slovensko podpísalo túto dohodu 28. apríla 2010. Zdroj obrázku: wikipedia.org

Krajiny Európy môžu s ESA spolupracovať na troch rôznych stupňoch. Prvý stupeň spolupráce nastáva keď krajina podpíše tzv. „Dohodu o spolupráci“ (Cooperation Agreement). V tejto fáze krajina skúma a mobilizuje svoj domáci potenciál pôsobiť na poli výskumu a využívania vesmíru. Na základe Dohody smie krajina s ESA spolupracovať na projektoch, ktoré si sama pripraví a odfinancuje. Dohodu o spolupráci s ESA podpísali Slovinsko, Ukrajina, Estónsko, Lotyšsko, Turecko a Cyprus. Dňa 28.4.2010 Dohodu o spolupráci podpísalo aj Slovensko.

Druhým stupňom spolupráce s ESA je podpísanie zmluvy PECS, čo je skratka pre Plan for European Cooperating States. Zjednodušene povedané sa jedná o akési „dočasné poločlenstvo“, kedy sa krajina zaviaže počas nasledovných 5 rokoch odviesť každý rok 1 milión eur do spoločného rozpočtu ESA. Tieto peniaze potom čakajú v ESA na spätné preinvestovanie v domácich priemyselných tendroch na vesmírne zákazky a vedecké projekty danej krajiny. V tejto fáze sa nachádzajú Maďarsko, Poľsko a Rumunsko. Ak preinvestujú na svoje vesmírne aktivity minimálne 5 miliónov EUR za 5 rokov, smú sa uchádzať o posledný stupeň spolupráce, tj. plné členstvo v ESA.

Podpísaním členskej zmluvy sa krajina stáva rovnoprávnym členom, čo ju oprávňuje zúčastňovať sa všetkých výskumných a výrobných aktivít ESA, vrátane utvárania európskeho vesmírneho výskumného programu a tým pádom spolurozhodovania o budúcich misiách. Krajina sa zaviaže odvádzať každoročne stanovené percentá HDP do spoločného rozpočtu ESA (v prípade Slovenska by sa jednalo približne o 2-3 milióny EUR ročne). Až 95% týchto peňazí je však krajina schopná spätne získať v celoeurópskych vesmírnych tendroch, o ktoré sa naučila uchádzať v predchádzajúcej fáze PECS. Krajina tak profituje z rozvinutého domáceho high-tech priemyslu, z medzinárodnej vysokokvalifikovanej obchodnej a vedecko-technickej spolupráce a z veľkých príležitostí pre svoje inovácie, vzdelanie, školstvo.

Členmi ESA sú Rakúsko, Belgicko, Česká Republika, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Írsko, Taliansko, Luxembursko, Holandsko, Nórsko, Portugalsko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko a Veľká Británia. Zvlášť s ESA spolupracuje aj Kanada, a samozrejme aj ostatné svetové vesmírne agentúry USA, Ruska, Japonska, Číny, Indie, a pod.

Jednotlivé diely nášho seriálu o Európskej vesmírnej agentúre:

Celý seriál si je možné stiahnuť vo formáte pdf TU (Všetko o ESA)

Zdroj: www.esa.int