Seriál “Všetko o ESO”, diel IV. – Európska Únia

ESO napomáhalo spolupráci astronómov v rámci Európy už od svojho vzniku v roku 1962 a jeho interakcia s Európskou Úniou (EU) zahŕňa priame aktivity v rámcových programoch EU, účasť vo vedeckých sieťach OPTICON a ASTRONET financovaných EU a aktivity v rámci partnerstva EIROforum.

Priame aktivity v rámcových programoch EU

Základným princípom účasti ESO na rámcových programoch EU je, že jej zmluvy pokrývajú vedľajšie aktivity ESO v rámci spolupráce s národnými ústavmi, kde účasť ESO vedie k posilňovaniu potenciálneho výsledku projektu.

Projekty financované (alebo spolufinancované) EU sú pre ESO dôležité nielen v rámci iniciatívy ERA (Európsky výskumný priestor; European Research Area), ktorá je projektom Európskej únie pre podporu európskych snáh o dosiahnutie takzvaných Lisabonských cieľov, ale v určitom rozsahu aj pre podporu integrácie európskej astronomickej komunity.

Poskytovanie expertízy ESO je často hlavnou charakteristikou projektov financovaných alebo spolufinancovaných Európskou komisiou (European Commision EC). Typickými oblasťami, kde projekty Európskej komisie môžu prispieť k aktivitám ESO je vysoko kvalitné vzdelanie, rozvoj niektorých technológií alebo podpora vedeckých sietí, ktoré si vyžadujú celoeurópsku účasť. Od spustenia 7. rámcového programu spolupracuje ESO tiež s EC v oblasti budúcich veľkých európskych infraštrukturálnych projektov.

Obrázok 1: Ústredie ESO v Garchingu (Nemecko), Panoráma Mliečnej cesty, Európsky parlament v Bruseli (zľava doprava)

Účasť vo vedeckých sieťach OPTICON a ASTRONET financovaných EU

OPTICON (Optical Infrared Co-ordination Network for astronomy) združuje všetky národné a medzinárodné agentúry, ktoré financujú, podporujú, vyvíjajú a prevádzkujú európske zariadenia pre optickú a infračervenú astronómiu a pozorovanie Slnka. OPTICON zastrešuje spoločný postup pre zlepšenie kvality európskej vedeckej infraštruktúry, tréning astronómov hlavne zo strednej Európy v oblastiach nových vedeckých metód, vývoj inovatívnych technológií a plánovanie budúcich projektov.

ASTRONET bol založený skupinou európskych finančných agentúr za účelom vytvorenia dlhodobného plánu pre rozvoj európskej astronómie. Cieľom tejto iniciatívy je konsolidácia a posilnenie vedúcej pozície európskej astronómie vo svete, ktorú získala na začiatku 21. storočia.

Aktivity v rámci partnerstva EIROforum

Pri utváraní partnerstva EIROforum zohrávalo ESO dôležitú úlohu už od jeho vzniku. EIROforum bolo založené v roku 2002 s cieľom využiť spoločné prvky prelínajúce sa medzi jej členmi: CERN (European Organization for Nuclear Research), EFDA (European Fusion Development Agreement), EMBL (European Molecular Biology Laboratory), ESA (European Space Agency), ESO, ESRF (European Synchrotron Radiation Facility) a ILL. Jeho víziou je vytvoriť v Európe dobrú klímu pre vhodný, efektívny, úspešný a konkurencieschopný vedecký výskum.

EIROforum je spoluprácou na úrovni generálnych riaditeľstiev podporovaných koordinačnou skupinou a rôznymi pracovnými skupinami (v súčasnosti sú nimi Education and Outreach TWG, Human Resources TWG, European Affairs, Instrumentation, Grid Technologies). V októbri 2003 podpísalo EIROforum s generálnymi riaditeľstvami a komisárom pre výskum zmluvu s úmyslom viesť konkrétne spoločné aktivity v oblastiach, ktorými sú:

• Veda a spoločnosť
  • Ľudské zdroje
  • Inštrumentácia