Kozmické stredisko ESA v Kourou

Guyanské kozmické stredisko (francúzsky Centre Spatial Guyanais – CSG), je raketový komplex postavený v roku 1964 francúzskou vládou blízko mesta Kourou, Francúzska Guyana. Keď v roku 1975 vznikla Európska vesmírna agentúra – ESA, Francúzi jej ponúkli toto vesmírne stredisko na používanie. Dnes hradí ESA 2/3 rozpočtu na kozmodróm, pričom financuje aj vývoj nosnej rakety Ariane. Okrem nej a francúzskej vesmírnej agentúry CNES, využívajú kozmické stredisko v Guyane aj rôzne súkromné spoločnosti na vynášanie svojich satelitov.

Francúzska Guyana sa nachádza na severovýchode Južnej Ameriky, má rozlohou 91 000 kilometrov štvorcových, čo je len o niečo menej ako má Portugalsko. Toto územie bolo roku 1763 za vlády panovníka Louisa XV, kolonizované Francúzmi. Je tu horúce podnebie, zvyčajná teplota je približne 26°C. Francúzska Guyana má len dve ročné obdobia – obdobie sucha a obdobie dažďov. Európske vesmírne stredisko má pre tento región nesmiernu cenu, napr. aj tým, že až 24% obyvateľov Guyany pracuje v raketovom priemysle.

Obr. 1. : Už hlavnú príjazdovú cestu do strediska zdobí obria maketa rakety Ariane 5

Kozmodróm má rozlohu 850 kilometrov štvorcových. Pozemné zariadenie tvorí, samozrejme, odpaľovací komplex, budovy na zmontovanie samotných rakiet spolu s nákladom, či budovy na výrobu paliva. Okrem toho má CSG zabezpečenú prvotriednu ochranu, ktorú zaisťuje Parížska požiarna brigáda, francúzsky policajti, či príslušníci francúzskej cudzineckej légie. Komplex sa nachádza vo veľmi riedko obývanej oblasti, v ktorej je prakticky nulové nebezpečenstvo cyklónov, či zemetrasení.

Obr. 2. : Pred budovou riadiaceho strediska veje celkom 18 zástav, medzi ktorými nechýba ani
tá česká. Kedy tam pribudne aj tá naša ?

Stredisko má veľmi výhodnú štartovaciu polohu. Nachádza sa blízko rovníka (5° severnej šírky, to je len o niečo menej ako 500 km od rovníka), čo vzhľadom na rotáciu Zeme znamená, že štartujúca raketa dostane podstatne viac pohybovej energie. Tým sa výrazne šetrí na palive. O to viac užitočného materiálu sa dá na obežnú dráhu dopraviť. Jeden príklad za všetky: čoskoro začnú z Francúzkej Guayany lietať do vesmíru aj upravené ruské rakety Soyuz. Z tohto európskeho vesmírneho prístavu vynesie jedna táto raketa 3,2 tony nákladu, pričom z Bajkonuru v Kazachstane vynesie ten istý dopravný prostriedok iba niečo menej ako 1,8 tony nákladu.

Obr. 3. : Áno, aj ESA má svojho maskota

Na záver ostáva ešte jedna vec. Ak sa náhodou jedného dňa vyberiete na výlet do Guyanských pralesov, ktoré tvoria až 95% územia a náhodou bude na programe štart rakety do vesmíru, máte niekoľko dobrých príležitostí vidieť ho na vlastné oči. V prvom rade skúste kontaktovať samotné Guyanské kozmické stredisko, či tam majú ešte voľné miesta. Ak budete mať šťastie, tak štart uvidíte priamo odtiaľ a úplne zdarma. Pričom platí, čím skôr tam zavoláte/pošlete mail, tým lepšie. Rodičia s deťmi od 16 rokov si môžu štart vychutnávať zo vzdialenosti 5 až 6 kilometrov od odpaľovacej rampy. Ak máte deti staršie ako 8 rokov, tak štart môžete sledovať zo vzdialenosti 12 kilometrov. V prípade, že by ste sa do samotného kozmického strediska nedostali, nesmúťte. V blízkosti komplexu je omnoho viac romantickejších miest, odkiaľ by ste si mohli štart vychutnať: napríklad pláž Carapa, vzdialená 15 kilometrov od rampy.

A ak to s tým výletom do Francúzskej Guyany myslíte naozaj vážne, odporúčal by som poriadny repelent proti komárom, teplú deku na chladné noci, prípadne kontaktovať sa na dole uvedené adresy. Inak by ste toho mohli poriadne ľutovať.

Centre Spatial Guyanais