Trinásty apríl je pre mňa neskutočne významný. Nielenže sú to moje meniny, ale je to hlavne deň po výročí prvého orbitu. V duchu prípitku pripomínajúc túto historickú udalosť, zjednodušene: „Poyechali“ som sa rozhodoval kam v tento signifikantný aprílový víkend ísť do neznáma. V menu bola konferencia SpaceUp organizovaná v mojej alma-matre ISU v Štrasburgu, druhý a mne bližší Startup Weekend: Space v Brémach a nakoniec viedenská lokálna časť NASA SpaceApps Challenge. Rozhodol som sa z čisto logistických dôvodov pre Viedeň.
Viedeň bola len jedna z približne 130tich lokácií tohto globálneho hackatonu organizovaného NASA, nepočítajúc možnú virtuálnu účasť. Registrácia zadarmo a vyhliadka dvoch dní neustálej práce na výzvach od NASA, za spolupráce tímu ľudí čo ste doteraz nepoznali, ako aj možnosť niekoľkých stupňov výhier prilákala viac ako 13 tisíc účastníkov z celého sveta vrátane jedného Slováka.
Samozrejme, ako vždy keď sa človek ponáhľa, električka mi ušla a tým pádom aj zo dva vlaky a takmer nejestvujúci rozpočet na toto podujatie sa mi radikálne zmenšil. Napriek tomu som sa dostal na miesto iba s miernym časovým sklzom a pred vytváraním tímov. Keďže moc neverím na predpovede počasia, musel som asi hodinku (bol som bez svojho kybernetického exaplantu menom Honor 6) blúdiť po Viedni asi v 500 metrovom okruhu miesta konania v nádhernom slnečnom počasí. A keďže som bol zabalený v čiernom koženom kabáte, pracovných kožených topánkach s oceľovou špicou a tak môj nástup bol naozaj cítiť dopredu.
Udivené pohľady účastníkov, ktoré ako keby zmrzli v údive a šoku, bolo naozaj na nezaplatenie. Vidieť toľko geniálnych ľudí po kope v takomto rozpoložení mi dalo malý boost sebavedomia.
Hneď ako som sa usadil začali sme si vyberať témy vyberať zo štyroch oblastí, do ktorých NASA rozdelila svoje výzvy, ktoré sme mali v duchu open source riešiť. Pridal som sa najprv, ku Barbarosovi a chceli sme riešiť dróny, ale táto špecifická výzva si žiadala kódovanie a zdrojový kód na NASA stránke sa nedal akosi spojazdniť. Vtedy som si všimol, ževýzvu 3D tlačeného jedla a automaticky som sa do nej zamiloval tak viditeľne, že sa ku mne automaticky pridala slečna Juliane Beer, táto kreatívno-projektová manažérka mi pomohla premostiť cigaretový deficit a posunúť môj nápad do úplne inej roviny.
Organizátori boli nemožne ústretový a tak som nemusel využívať ani radikálne riešenie “á la“ ja pod dekou zo zlato strieborného maylaru v strede Viedne. Bohužiaľ moje riešenie nezahŕňalo sprchu a tak moja prítomnosť na hackatone bola na druhý deň ešte citeľnejšia. Juliane nádherne kompenzovala môj artistický deficit a moju lenivosť nahradila zápalom pre vec, ktorou som ju deň pred tým tak nakazil.
Po v celku dobrej prezentácii s divným hlavu točiacim Prezi a výborných otázkach od poroty z NASA a biznisu sme teda s naším konceptom FOOD4LIFE skončili na prvom mieste lokálneho kola a boli nominovaný do globálneho kola. Juliane dodatočne vyhrala lístok na Pioneers festival za svoju pioniersku náturu a aktívne ústretový prístup, spolu s Barbarosom mali jednoznačne môj hlas.
Barbaros spojil sily s Leonhardom a vymysleli a nakódili navigačný systém pre smartfóny s potenciálom vytvárať mapy prostredia na základe následného pohybu a získali tak druhú nomináciu do globálneho kola. Cenu publika získal team s geniálnymi dvojičkami, ktorý rovno vyriešil niekoľko výziev jedným vrzom a tak sa zrodil Brainterstellar, ktorý nakoniec súperil o top 5 v celosvetovom hlasovaní a niet sa čomu čudovať.
Momentálne prebieha hlasovanie pre ocenenie za top CEE nápad a spolu s naším je tam aj ďalší tím s 3D tlačiarňou na jedlo a mnoho iných zaujímavých nápadov. Hlasovať môžete svojou e-mailovou adresou TU > https://newmans.leadpages.net/cee-voting/ a veľmi nás tým potešíte a pozdvihnete Slovensko v očiach NASA a okolitého regiónu.
Na budúci rok vás všetkých pozývam do Viedne, skúsiť si zmerať sily so svetom v roli účastníka, ale aj moderátora Viedenskej časti.
Aleš Nohel