Pôvodne mal byť tento blog o tom, ako sme sa už naozaj, ale naozaj poslednýkrát boli dotknúť našej malej družice pred jej cestou ku hviezdam. Len minulý pondelok v noci sa výprava, tentokrát vedená jedným z hlavných tvorcov družice – Ondrejom Závodským, vrátila z holandského Delftu. Tým sa predštartové napätie v našich hlavách začalo stupňovať geometrickou radou. Vo štvrtok však prišla studená sprcha v podobe zničenia rakety Falcon 9 spolu aj s jej nákladom, družicou AMOS-6 počas rutinného predletového testu raketových motorov 1. stupňa. Zdá sa teda, že opäť bude všetko úplne inak.
Ale pekne poporiadku.
Naposledy, keď sme sa s družicou lúčili, bol štart plánovaný na mesiac júl. Tým, že došlo k značnému odkladu, dostali všetky tímy možnosť znova pricestovať do Delftu, vybrať družicu z letového kontajnera a spraviť potrebné činnosti v prípade, že by spomínaný odklad mohol nejakým spôsobom ohroziť ich misiu. Vtedy sme zasadli k bojovej porade, z ktorej vzišiel verdikt, že v prípade skCUBE to nie je nutné. Zvažovali sme všetky možné riziká. Najväčším z nich bolo riziko úplného vybitia batérií a starosť, či sa systém z takéhoto stavu dokáže korektne prebudiť. Nezabúdajme na to, že vesmír chyby nepripúšťa a preto sme zvažovali každú, čo i len najmenej pravdepodobnú drobnosť. Martin Magyar a jeho domovská firma RMC, s.r.o. však odviedli na PSU (Power System Unit) neuveriteľne dobrú prácu a tak sme si boli istí, že našu družicu po technickej stránke tento odklad nemôže ohroziť.
V štvorkomorovom „Quadpacku“ zdieľame jednu komoru s ďalšími dvoma 1U cubesatmi. Francúzskym Robusta1b a španielskym 3CAT-1. Zhodou okolností sa cubesat 3CAT-2 (6U) kvôli odkladom dostal do vesmíru skôr ako jeho starší brat. Stalo sa tak 15. augusta 2016 a radioamatéri už môžu počúvať jeho signály. Ale naspäť k téme. Jeden z tímov využil príležitosť a vyžiadal si dodatočný prístup k satelitu, čo pre ostatné dva tímy znamenalo, že sa takisto museli vydať späť do cleanroomu, pretože nik okrem nás nemôže s našou družicou manipulovať.
A tak sa stalo to, čo už nikto z nás nečakal. skCUBE uvidíme ešte raz!
V nedeľu, 28. augusta, sa tak vydala štvorčlenná výprava po tretíkrát do holandského mesta Delft. Plánované vybratie, následné práce a znovuintegrácia boli naplánované na pondelok, 29. augusta. Ráno sa všetky tri tímy a zástupcovia spoločnosti ISL stretli. Práca mohla začať. Samozrejme sme to, že satelit je vonku využili na kontrolu systémov a stavu batérií. Ondrej zapojil konektor do servisného portu a … všetko bolo v úplnom poriadku! Na batériách sme namerali 3.3V, čo znamená, že boli ešte stále takmer plne nabité. Úbytok napätia na akumulátoroch zodpovedal výpočtom a meraniam pri vývoji zdroja. Opäť poklona Martinovi a RMC. Znovuintegrácia prebehla ako po masle, Ondrej nám takmer ihneď, ako vyšiel zo superčistej miestnosti, túto správu zatelefonoval späť domov a všetci sme si náramne vydýchli.
Zostávalo tak už len prečkať posledné dva mesiace do štartu. Začali sme plánovať, dohadovať detaily, „zahorovať“ pozemné stanice, pripravovať software a webovú stránku, kde budú interaktívne zobrazené fotografie a aktuálne dáta z družice. Na napínavé chvíle, kedy budeme sledovať, ako raketa s našou družicou stúpa a na čakanie prvých signálov chceme pripraviť špeciálny event.
Keď sme v lete obdržali list o tom, že štart rakety Falcon 9 s našou misiou sa opäť odkladá, samozrejme nás to všetkých sklamalo. Vedeli sme, že podobné zdržania nie sú v kozmonautike ničím výnimočným, ale aj tak by sme už najradšej mali toto čakanie na výsledok našej viac ako 5-ročnej práce čím skôr za sebou. O to viac nás zasiahla informácia, že došlo k havárii rakety, na ktorej máme už onedlho letieť.
Samozrejme na oficiálnu správu o tom, čo presne to pre nás znamená, si budeme musieť minimálne nejaký ten týždeň počkať. Vyšetrovanie havárie je v začiatkoch. Objavujú sa rôzne úvahy o tom, či sa jednalo o problém nosiča, alebo problém nastal na štartovacej rampe. Objavujú sa analýzy, ako tým utrpí spoločnosť SpaceX, čo to znamená pre jej budúcich zákazníkov a podobne. Opakujem, že pokiaľ nebudú zverejnené aspoň predbežné výsledky vyšetrovania, je to všetko len špekulácia. Ako to však býva zvykom aj v leteckom priemysle, keď sa objaví nejaký problém, tak sú uzemnené všetky lietadlá toho istého typu. Preto sa dá predpokladať, že dôjde k posunom plánovaných štartov minimálne o ten čas, dokiaľ nebude havária riadne vyšetrená a nebudú uskutočnené nápravy. My sme pripútaní v sedadle, pripravení na štart a čakáme na povel. Budeme trpezlivo sledovať ďalšie dianie a informovať o ňom.
Zo Zeme ku hviezdam nevedie vyšliapaná cesta, to hovoril už Seneca. Aj havária rakety Falcon 9 ukazuje, že kozmické lety nie sú samozrejmosťou. Túžba ľudstva skúmať a objavovať prinesie ešte veľa podobných ťažkých chvíľ a neúspechov. Ale práve vďaka nim sa zdokonaľujeme a jedného dňa dosiahneme na hviezdy.
Andy Weir, autor románu “Marťan” k tejto situácii napísal: “Science isn’t success. Science is repeated failure until you run out of ways to fail.”