Tlačová správa: VERONIKA – prvý slovenský rodinný a ružový satelit na obežnej dráhe

Bratislava, 11. novembra 2023 – Slovensko sa opäť zapisuje do histórie slovenského kozmického prieskumu štartom nanosatelitu Veronika, ktorý odštartuje na palube rakety Falcon 9 v rámci misie Transporter-9. Táto významná udalosť pridáva Veroniku do zoznamu slovenských družíc po skCUBE a GRBAlpha, čím sa stane tretím slovenským satelitom na obežnej dráhe Zeme.

Veronika, prvá družica s osobným príbehom, je pomenovaná po dcére slovenského podnikateľa Borisa Procíka a vyniká svojou nápaditou ružovou farbou. Okrem toho, že predstavuje prvý „rodinný satelit“, otvára dvere pre vzdelávacie a popularizačné aktivity s cieľom zapojiť školy do skutočného vesmírneho bádania. Tento projekt podporuje Deutsche Schule Bratislava, na ktorej bude dokonca postavená aj pozemná stanica na príjem satelitu a pri úvodných negociáciách medzi Spacemanic a slovenským podnikateľom bola prítomná aj Slovenská vesmírna kancelária.

Nanosatelit typu 1U, vynášaný na nízku obežnú dráhu Zeme, je vybavený dvoma kamerami a bude operovať v rádioamatérskom pásme. Tieto funkcie umožnia nielen získavanie fascinujúcich záberov našej planéty, ale aj testovanie nových unikátnych technológií.

„Sme nadšení, že môžeme byť súčasťou zdieľanej misie Transporter-9,“ hovorí Jakub Kapuš, predseda Slovenskej organizácie pre vesmírne aktivity a riaditeľ spoločnosti Spacemanic. „Táto misia predstavuje významný míľnik nielen pre rodinu Procíkovcov, ale aj pre celú Slovenskú republiku, pretože Veronika symbolizuje pokračovanie odkazu predchádzajúcich misií a posúva naše ambície v kozmickom výskume aj jeho popularizácii ešte ďalej“, hovorí Ondrej Farkas, Branch Manager spoločnosti.

Tím, zodpovedný za dizajn, výrobu a operovanie Veroniky, zdôrazňuje, že tento projekt nadväzuje a čerpá z predchádzajúcich slovenských misií. „Je to krok vpred po skCUBE, ktorá v čase štartu Veroniky končí svoju misiu, a my vďaka nej môžeme priniesť ešte viac inovácií a nových skúseností do slovenského vesmírneho výskumu“, uvádza Kapuš. Nanosatelit Veronika, ktorý sa pripravuje na svoju misiu, je možné prirovnať k českej družici Planetum-1, pionierskemu projektu zameranému na popularizáciu a vzdelávanie v oblasti vesmírnych vied. Podobne ako Planetum-1, ktorá bola historicky jedenástou českou družicou a bola vynesená na obežnú dráhu Zeme v máji 2022, aj Veronika má ambíciu rozšíriť obzory vzdelávania a záujmu o astronómiu, ale s pridanou hodnotou osobnejšieho prístupu a inovatívneho rádioamatérskeho aspektu.

Štart rakety Falcon 9 je naplánovaný na sobotu 11. novembra 2023 o 19:46 SEČ z Space Launch Complex 4E (SLC-4E) na Vandenberg Space Force Base v Kalifornii, s možnosťou náhradného štartu v nedeľu 12. novembra. Transporter-9 ponúka na svojej palube 90 nákladov vrátane CubeSatov, MicroSatov a orbitálnych transferových vehiklov nesúcich ďalších 23 družíc, ktoré budú vypustené neskôr.

Tento výnimočný moment je výsledkom medzinárodnej spolupráce a odhodlania, pričom nám Veronika pripomína, že hranice sú tam, kde si ich stanovíme – a vo vesmíre sú tieto hranice takmer nekonečné.

Kontakt pre médiá:

Jakub Kapuš

+421 944 491 119

jakub.kapus@spacemanic.com

O Planetum

Planetum, zastrešujúce Hvezdárnu a planetárium hl. m. Prahy, sa zameriava na vzdelávanie a popularizáciu astronómie a súvisiacich vedných disciplín. Je to kľúčová inštitúcia pre rozvoj astronomickej kultúry a vzdelávania v Českej republike.

O Spacemanic

Spacemanic je inovatívna spoločnosť špecializujúca sa na vývoj a výrobu malých satelitov, ktorá podporuje rozvoj vesmírnych technológií a vzdelávania v tomto dynamickom sektore.